Skolminister Lotta Edholm (L) vill att fler barn blir bokslukare. "Att väcka lusten att läsa och skriva är ett av era viktigast uppdrag", sa hon till alla lärare och lärarstudenter som deltog i Specialpedagogiska skolmyndighetens webbinarium om läs- och skrivinlärning.
Många elever med behov av särskilt stöd får inte den hjälp de behöver i skolan. Det här har lett till fler anmälningar om bristande tillgänglighet till DO. Sveriges Lärare påpekar att stödet sätts in alltför sent, trots att lärare känner till elevers svårigheter – det här beror på bristande resurser.
Många skolklasser är större än lärarna anser att de borde vara, visar nya data som Sveriges Lärare samlat in. Och ju större klassen är, desto fler elever behöver extra anpassningar och särskilt stöd.
Både skolledare och lärare vet vilka elever som behöver extra stöd och vad som behöver göras – men resurserna saknas. Det framkom vid en hearing i riksdagens andrakammarsal om förutsättningarna för tidigare specialpedagogiska insatser.
För ett stort antal elever är skolan en plats där drömmar släcks. Barn har olika förutsättningar och styrkor som måste tas tillvara, skriver tidigare skolminister Lina Axelsson Kihlblom m.fl.
Skolen er blevet for individualiseret i sit elevsyn, og for mange børn er ikke en del af klassefælleskabet. Løsningen er flere lærere med specialpædagogiske kompetencer. Og så skal der tilføres flere penge, lover undervisningsministeren i et stort interview til Folkeskolen.
En majoritet av rektorerna kommer behöva genomföra besparingar som de befarar påverkar barnens och elevernas möjligheter att nå målen. Endast fem procent svarar att kommunerna säkerställer tillräckligt med resurser till extra anpassningar och särskilt stöd för de barn och elever som har behov av det. Det visar ny statistik från Sveriges Skolledare som presenteras idag.
Hur kan man främja små barns språkutveckling? Inom förskolan i Göteborg finns logopeder som ger stöd och råd i frågor kring barns språk. En metod som både föräldrar och personal i förskolan kan använda är en så kallad ”responsiv kommunikationsstil”.
Förskolan och skolan genomförde ett projekt för att öka kunskapen om barn och elever med NPF. Då blev det tydligt att de också behövde se till att framgångsrika anpassningar följde med i övergångar.
Genom screening och riktad intensivträning arbetar lärarna på Sandvikskolan i Järfälla systematiskt med att höja elevernas läsförmåga. Till stor del genomför de nu insatserna inom klassens ram.