Som fritidspedagog med utbildning i specialpedagogik för elever med funktionsstörningar kan Lilibeth Svedberg påverka samhällsutvecklingen på jobbet. I hennes idrottslekar dansar fritidshemseleverna armkrok med eleverna från särskolefritids.
I många skolor förekommer särskilt stöd i ämnet idrott och hälsa i väldigt liten utsträckning. Och elever uttrycker en känsla av brist på delaktighet. Det berättar Skolinspektionen i en rapport som släpptes under maj. Den bilden bekräftas av Specialpedagogiska skolmyndighetens rådgivare Lena Hammar.
Lärarförbundet är i grunden positivt till Högskoleverkets förslag om att göra specialpedagogutbildningen till en inriktning inom speciallärarutbildningen.
Claes Nilholm, professor i pedagogik, är kritisk mot Högskoleverkets förslag att specialpedagogexamen avskaffas till förmån för en ny inriktning mot specialpedagogik inom speciallärarutbildningen. Viktiga frågor är inte tillräckligt kartlagda i utredningen, menar han.
Högskoleverket, HSV, har utrett det framtida behovet av en examen för specialpedagoger. Myndigheten föreslår att denna examen tas bort, men att det istället införs en ny gren inom utbildningen för speciallärare.
Avskaffa specialpedagogexamen och ersätt den med en speciallärarutbildning med inriktning mot specialpedagogiskt arbete. Det föreslår Högskoleverket i en utredning om behovet av specialpedagoger.
Föräldrarna till en flicka med stödbehov har överklagat skolans åtgärdsprogram. Stödet verkade i praktiken innebära att hon fick undervisning i en liten grupp och det ville inte föräldrarna. Skolväsendets överklagandenämnd delar föräldrarnas uppfattning och har nu beslutat att upphäva åtgärdsprogrammet.
Specialpedagogexamen bör avskaffas och en speciallärarexamen erbjudas med ytterligare en inriktning mot pedagogiskt arbete. Det föreslår Högskoleverket i sin utredning av behovet av specialpedagoger och en särskild specialpedagogexamen.
En bred uppföljning bör göras av barn med språkstörning. Det betonar professor Ulla Ek, som har följt upp 23 barn tio år efter att de har gått i språkförskola.
I den nya gymnasiesärskolan ska det råda stor flexibilitet för både elever och skola. Det blir en utmaning för särsyvfunktionärer att erbjuda en saklig och allsidig information om de val som är möjliga för eleven.