För skolan får det aldrig vara tillräckligt att en elev når den lägsta godtagbara nivån för godkänt. Varje elev ska nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling, skriver Björn Andersson i en ledare i tidningen Specialpedagogik.
6 av 10 lärare uppger att det finns en eller flera elever i klassen som skulle behöva stöd men som inte får det. Det visar en undersökning från Lärarförbundet.
Lärarförbundet har tagit fram rapporten "Lyssna på lärarna - så kan alla elever nå målen". I undersökningen som ligger till grund för rapporten uppger 6 av 10 lärare att det finns en eller flera elever i klassen som skulle behöva stöd men som inte får det – trots att läraren rapporterat behovet.
Det behövs ett särskilt lärarlyft för att utbilda fler speciallärare och specialpedagoger, enligt ett förslag från Kristdemokraternas skolgrupp. Närmare 10 000 speciallärare och specialpedagoger beräknas saknas år 2030.
Specialpedagogiska skolmyndigheten och Statens institutionsstyrelse (SiS) får tillsammans 36 miljoner kronor från regeringen under de tre närmaste åren. Pengarna ska användas till att förbättra undervisningen för de elever som placeras på Statens institutionsstyrelses ungdomshem.
Inte alla elever med funktionsnedsättning får det stöd de har rätt till i skolan. Det kan och måste vi ändra på. Flera skolor behöver vända sig till oss. Det skriver Specialpedagogiska skolmyndighetens generaldirektör Greger Bååth i en debattartikel.
En grundskola i Eskilstuna har misslyckats med att utreda och upprätta åtgärdsprogram för en elev med särskilda behov. Planerna för barnet har allvarliga brister, enligt Skolväsendets överklagandenämnd