"Kommuner med en specialskola som Kristinaskolan måste få kompensation." Det skriver Härnösands kommun i ett remissyttrande. Denna gång handlar det om nya regler för specialgymnasier. Regler som kan kosta Härnösand stora belopp.
Många har mejlat Svenska Dagbladet apropå deras artikelserie ”Hur svårt kan det va?”. En av dem är Ann-Charlotte som berättar hur hon har handskats med sina inlärningssvårigheter.
Genom att försöka få tag i elevernas styrkor vill skolledningen på ESS-gymnasiet i Stockholm ge stukade elever studielusten tillbaka. Deras tes är att alla elever kan nå kursplanernas mål, men i lärarkåren är meningarna delade om den saken.
Få skulle göra narr av den som inte är så fysiskt rörlig, men det finns gott om raljanta omdömen om den som behöver längre tid för att förstå. Med mer kunskap om vad svag teoretisk begåvning innebär skulle toleransen öka, tror forskare.
Det finns en allt större öppenhet kring olika diagnoser, men en variant av hur hjärnan kan vara funtad är fortfarande tabu – svag teoretisk begåvning. Barnen skickas till utredning för diagnoser som adhd eller dyslexi, medan man inte talar om det verkliga problemet. För många barn blir skolgången ett enda långt lidande.
Med strukturerat arbete och en tydlig pedagogik ger Stockholmsskolan Ikasus barn med autism och en utvecklingsstörning ett språk och en egen identitet.
Specialpedagogiska skolmyndighetens generaldirektör Greger Bååth har fattat beslut om att Åsbackaskolan ska flytta sin verksamhet från Gnesta till Örebro från och med höstterminen 2014.
Uttalandet kommer från Elisabeth Brynje Starfelt, rektor på Ekeskolan. Hon har tillsammans med SPSM:s Resurscenter syn i Örebro beviljats cirka 200 000 kr för ett nytt internationellt mobilityprojekt genom Internationella Programkontoret.
Vad roligt det är att jobba när man ser att de pedagogiska erfarenheterna bär, att handledning betyder något och kan medverka till förändring, skriver Ulf Linderholm, Skolformsnämnd Specialpedagogik.
Barn- och utbildningsnämnden Söderhamn vill plocka 650 000 kronor från den sociala investeringsfonden. Detta för att vässa specialpedagogernas kompetens för tidiga insatser för barn med exempelvis adhd.