Der har været stille om Vibus, siden enheden blev etableret i april til at styrke indsatsen med inklusion, specialpædagogisk støtte og specialundervisning. Der bliver der ændret på, når undervisningsministeren holder kick off for Vibus for politikere og skolefolk.
Landets PPR-kontorer skal arbejde endnu tættere sammen med skolerne, så de sammen kan nedbringe ventetiderne til individuelle udredninger. Det foreslår to formænd på PPR-området i kølvandet på den kortlægning, Eva udgav lige før sommerferien.
Är det dags för en ny diskussion om två eller treterminsskola? Specialläraren Mikael Vestman föreslår både-och, som i USA. Elever med behov av särskilt stöd behöver skolans strukturer året runt.
Distansundervisning som särskilt stöd skulle vara en viktig möjlighet för elever med problematisk skolfrånvaro – en möjlighet som de borde kunna få del av redan till hösten. Det skriver flera debattörer.
Hemmasittare. Inte sällan med en npf-diagnos. Och nästan alltid psykisk ohälsa. En del ungdomar har suttit isolerade i flera år när Anna-Karin, Anna och deras hundar kommer hem till dem.
För första gången ska skolhundars effekter för elever med hög skolfrånvaro utvärderas i Sverige. Nyligen bildades ett nätverk där skolhuvudmän utbyter erfarenheter kring skolfrånvaro. Enligt Specialpedagogiska skolmyndigheten finns en allt större öppenhet att prova otraditionella metoder för att få tillbaka eleverna till skolan.
Elever med någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) kan löpa större risk att misslyckas i skolan än andra elever. Regeringen ger nu uppdrag till Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) för att stärka stödet till barn och elever med NPF.
The number of pupils in England issued with a special needs support plan has more than doubled in the last eight years to 180 a day, driving up deficits in local authority budgets to “unmanageable levels”, according to analysis.
Förra gången som nedläggning hotade för konduktiv pedagogik så la vi våra ideologiska principer åt sidan och hittade en lösning. Det bör nuvarande styrande också göra, skriver tidigare landstingsråd i Stockholm.
Diana Storvik har just bytt specialpedagogjobb, till den anpassade gymnasieskolan Freja i Mölndal. Men hennes budskap, både på jobbet och när hon skriver böcker, är detsamma – att förtydliga och att inte lämna någon i sticket.