En undersökning från Lärarförbundet visar att hälften av lärarna i landet uppger att elever i behov av bland annat speciallärare inte får stöd trots uppmärksammade behov.
Hälften av lärarna uppger att elever i behov av särskilt stöd av speciallärare eller specialpedagog inte får stöd trots att läraren uppmärksammat behovet. Det visar Lärarförbundets undersökning.
Elever får sällan eller aldrig stöd av en speciallärare trots att läraren bedömt att det behövs. Det uppger hälften av lärarna i en undersökning från Lärarförbundet.
Under onsdagen presenterade regeringen ett nytt lagförslag där arbetet med åtgärdsprogram ska minskas. Lärarförbundet välkomnar förslaget, men efterlyser mer resurser till särskilt stöd i praktiken.
Bra med beskedet från regeringen att arbetet med åtgärdsprogrammen ska minskas. – Vi välkomnar detta givetvis. För oss lärare i grundskolan och gymnasiet är det viktigaste att elever som har behov av stöd får det snabbt, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Bo Jansson.
Från nästa termin ska lärare inte vara skyldiga att upprätta åtgärdsprogram för elever som har stödbehov av mer tillfällig karaktär. Det beslutet kommer att lätta på lärarnas arbetsbördor, hävdar utbildningsminister Jan Björklund (FP).
Åtgärdsprogram ska endast upprättas för elever med behov av särskilt stöd, enligt ett nytt förslag från regeringen. Jan Björklund menar att lagändringen kraftigt minskar lärarnas pappersarbete.
Specialpedagoger som i sitt arbete i hög utsträckning ska ta hand om barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, saknar ofta relevant utbildning, skriver frilansjournalisten Helena Berglund i ett debattinlägg.