Malmaskolan i Kolsva visar att elevhälsa och kunskapsresultat går hand i hand. Tack vare hårt, systematiskt arbete har skolan lyckats höja gymnasiebehörigheten till hundra procent.
Elevhälsan har stärkts i nya skollagen. Samtidigt famlar personalen i det hälsofrämjande arbetet och faller ofta i fällan att diskutera enskilda elevers brister, enligt flera forskare.
Malin är 24 år och drömmer om att bli lärare i historia eller filosofi. Men en trasslig uppväxt, präglad av en rad felaktiga diagnoser och en funktionsnedsättning, som hon själv kallar funktionsuppsättning, gör att hon än så länge inte har kunnat förverkliga sin dröm.
Regeringen har nyligen lagt ett lagförslag om att bristande tillgänglighet i alla skolformer ska klassas som en form av diskriminering. Det föreslås träda i kraft den 1 januari 2015. För att åstadkomma en tillgänglig skola behöver landets förskolor och skolor arbeta mer aktivt. Idag presenterar Specialpedagogiska skolmyndigheten och Handikappförbunden verktyg som ger konkret hjälp i…
Inför höstens val lyfter vi fram hur det svenska samhället styrs och hur kommuner, landsting och stat fungerar. Webbläromedlet Hur Sverige styrs riktar sig till högstadiet och gymnasiet – prova det gratis fram till sommaren!
Willes föräldrar började märka att han halkade efter på dagis. Det var första tecknet på att han hade en AST-diagnos. Men trots att det finns bra metoder har man fortfarande svårt att upptäcka autism hos små barn.
Att så många röster nu höjs till stöd för ökat våld i skolan är förfärande, liksom den ofattbara omfattningen av tvångsmedel mot barn med psykiska besvär, skriver Daniel Persson, förälder till ett barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.
Den skärpning av diskrimineringslagen som nu föreslås innebär att barn och elever med funktionsnedsättning som upplever att förskolans och skolans verksamhet inte är tillgängliga kan vända sig till Diskrimineringsombudsmannen och få ärendet prövat i domstol. Det skriver Greger Bååth, Specialpedagogiska skolmyndigheten, med flera.
Angereds skolor har allvarliga brister när det gäller att stötta elever som behöver särskilt stöd för att klara skolgången, skriver Göteborgs-Posten. Stadsrevisionen ger stadsdelsnämnden en anmärkning – den allvarligaste kritiken.
Alliansens vill nu minska klasserna och öka antalet lärare för de yngsta i skolan. Men fler lärare gör inte skolorna bättre på att fånga upp de elever som behöver hjälpen mest, visar en ny analys. I stället höjs röster för fler specialpedagoger.