Studio Ett specialsände två timmar #kaosklass direkt i Studio 4 i Radiohuset. Bland annat med en skolpolitisk debatt där samtliga riksdagspartier medverkade.
I Finland är specialundervisning varken ovanligt eller konstigt utan ett strukturerat trestegsarbete som de flesta av eleverna möter i någon form under skoltiden. Samtidigt kämpar svenska lärare och föräldrar för elevers rätt till stöd, trots bottenresultat i Pisa jämfört med Finland.
Ju mer påstridig en förälder är om att få särskilt stöd till sitt barn i skolan desto större chans att de faktiskt får det. Det upplever flera föräldrar som Sveriges Radio varit i kontakt med i sin granskning av elevstödet.
Över 1 000 personer skrev till Sveriges Radio i samband med skolserien #kaosklass. Breven handlade om kaotiska klassrum men också om vägar ut ur kaoset. Ladda ner boken som pdf här.
Landets rektorer behöver bli bättre på att hantera stöd åt elever med särskilda behov. I de nya kunskapsmålen för rektorsutbildningen har Skolverket nu lagt till att stödet för de här eleverna särskilt ska uppmärksammas.
Elever som behöver särskilt stöd ska i första hand få det i sin vanliga klass. Skolinspektionen granskar just nu hur några kommuner och skolor arbetar med särskilt stöd i särskilda undervisningsgrupper och i enskild undervisning.