Eleverna som kommer till Vintertullsskolan i Stockholm bär på många misslyckanden. Därifrån går de ofta vidare till gymnasiet med återvunnet självförtroende.
Bristande tillgänglighet i skolan klassas från och med 1 januari 2015 som diskriminering. Tillägget i diskrimineringslagen sänder en viktig signal: Samhället ska erbjuda alla barn och elever en tillgänglig förskola och skola, skriver Greger Bååth, Specialpedagogiska skolmyndigheten.
"Får jag träffa dig oftare nu?”, frågar en av mina elever. Det är måndag morgon. Dagen efter valet. Lagom mosig och trött, efter att ha jobbat som röstmottagare och efter det lyssnat på tv-soffornas förståsigpåare. Min elev fortsätter, ”valet var i går. Jag röstade på det parti som lovade att skolan skulle bli bättre och…
Alltför många skolor med elever med särskilda behov får avslag om extra stödpengar av kommunerna. Det är dags för en lagändring, kräver föräldranätverket Barn i behov som under en manifestation överlämnade sina krav till utbildningsminister Gustav Fridolin.
Skolan ska motverka konsekvenserna av elevers funktionsnedsättningar – det gäller både undervisning och bedömning. Men svårtolkade kunskapskrav och ökat fokus på nationella prov ställer till problem.
Skollagen följs inte av kommunerna, och många barn i Sverige går miste om en fungerande skolgång. Det menar föräldranätverket ”Barn i behov”, som håller en manifestation i Stockholm den 10 december.
Ju högre upp i årskurserna, desto fler elever får någon form av särskilt stöd. I årskurs nio har var femte pojke ett åtgärdsprogram. Men enligt Skolverkets statistik minskar stödinsatserna kraftigt i årskurs sju.
Lärarna på Sjöviks folkhögskola kan anpassa undervisningen till de elever de har. De har stora möjligheter att styra över innehåll och tid och möter elever som av olika orsaker misslyckats i skolan tidigare. Bland annat möter de elever i gränslandet mellan skola och särskola.