Hur kan pedagoger hjälpa ängsliga barn att anta utmaningar? Länge har receptet varit att stärka barns självkänsla. Men psykologen Martin Forster ser bevis för motsatsen.
En färsk undersökning visar att behovet av särskilt stöd i gymnasieskolan har ökat. När många går ut grundskolan utan godkänt i alla ämnen påverkar det också elevunderlaget och kunskapsutmaningarna i gymnasieskolan.
Många lärare på gymnasiet tycker att deras elever får för lite stöd när de behöver det. Det visar en undersökning från Lärarförbundet. Konsekvensen kan bli en misslyckad gymnasieutbildning.
Hur ska skolan dokumentera de extra anpassningarna? Det är en av de vanligaste frågor som Skolverket får gällande de nya allmänna råden om arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Det var inte mycket Fiona uppfattade av lektionerna i skolan. I åttan fick hon prova en apparat i skolans datortek. Plötsligt kunde Fiona höra vad läraren sa – och nu pekar skolresultaten uppåt.
Kunskapen om gruppen hemmasittare hos både politiker, myndigheter och föräldrar måste öka. Vi vet att tidiga insatser gör skillnad, men när problemet är ett faktum måste vi hjälpa den unge att bryta mönster, skriver Marie Gladh och Krysmyntha Sjödin.
Reglerna om extra anpassningar innebär rätt och slätt att lärarna måste göra sin undervisning begriplig, anser rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Lärare är numera skyldiga att göra extra anpassningar för eleverna. Innebär detta egentligen något nytt? Jodå, de nya reglerna går inte att avfärda som gammal skåpmat.
Finns det inga pengar till en extra resurs? Ta hjälp av skollagen och skriv ordentliga underlag som chefen kan ta med till huvudmannen så ökar du möjligheten.