I den trygga miljön på Glimåkra folkhögskola får tonåringar med synnedsättning – ofta med svenska som andraspråk – en höjd självkänsla samt kunskaper och färdigheter för vidare studier och yrkesutbildning. (s. 10-11)
"Uppmana inte föräldrarna att ta bort ett språk! Flerspråkighet är en tillgång för barn med språkstörning, inte ett problem". Det säger forskaren Eva-Kristina Salameh och riktar uppmaningen till personal på barnavårdscentraler, förskola och skola. (s. 9)
"Vi vill lyfta den viktiga frågan om hur skolan skapat förutsättningar för elever med en funktionsnedsättning att visa sina förmågor och kunskaper", skriver tre rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Det finns en klar brist på specialpedagoger inom förskoleverksamheten. I en medlemsenkät som Lärarförbundet gjort uppger bara två procent av de tillfrågade att det finns specialpedagoger att tillgå som resurs till barn med behov av särskilt stöd.
I varje klass finns elever som behöver anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Men osäkerheten är stor kring hur man kommer fram till vad som är bäst för eleven.
Skolverkets arbete med att ta fram ett stödmaterial kring barn med särskilt hög begåvning har drabbats av ett stort bakslag. Den främste experten på området har nämligen hoppat av i protest.
Hans son går i första klass på Karl Johansskolan i Göteborg, och är i behov av stödpersonal hela tiden. Nu oroar sig Peter Forsblad för framtiden. "Jag får en klump i halsen när jag pratar om det, jag är så oroad", säger han.