3 av 10 föräldrar till barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar anser att det stöd barnen får i skolan inte fungerar. Det visar en undersökning från Riksförbundet Attention.
Nu invigs Skolforum i Stockholm och programmet är välfyllt under två dagar. Förutom monteraktiviteter och seminarier kommer även Sveriges Läromedelsförfattares Förbunds debutantpris Lärkungen 2015 att delas ut. I arbetet med att ta fram boken har vår läromedelsavdelning varit inblandad.
Just nu genomför Skolinspektionen tillsyn i Specialpedagogiska skolmyndighetens samtliga nio specialskolor. Skolinspektionens uppdrag är att identifiera det skolorna behöver bli bättre på. Därför är underlagen viktiga i specialskolornas fortsatta utvecklingsarbete.
"Märker du som lärare att din elev inte gör förväntade framsteg i läs- och skrivundervisningen, får du inte vänta och se, sätt in stödåtgärder! Utgå inte från att det rättar till sig med tiden. Det är mitt viktigaste råd när det gäller elever som du misstänker kan utveckla läs- och skrivsvårigheter", säger Katarina Wadenius, rådgivare…
Specialpedagogens roll är bland annat att förmedla hopp, påminna om vårt eget ansvar och fråga vad jag kan göra för just den här eleven. Det uppfattas ibland som klyschor i ett läge då varken barn eller vuxna orkar en sekund till, skriver specialpedagogen Annica Löfvenring.
Totalt hade 64 600 av eleverna i grundskolan ett åtgärdsprogram hösten 2014. Detta är nästan en halvering på ett år. Detta beror troligen på den lagändring som gjort att skolor snabbt kan sätta in stöd utan att upprätta ett åtgärdsprogram.
Skolorna vill anställa 3 200 nya lärare inom ramen för lågstadiesatsningen. Av dem är 630 speciallärare. När skolorna får önska sig mer personal för att minska klasserna och öka lärartätheten, står speciallärare högt på listan.