Magister Nordström tycker att föräldrar borde ha bättre koll på sociala medier. Själv har han 200000 Tiktok-följare och gör fredagsdanser med sina elever.
En ny forskningsöversikt visar hur mobbning på internet ser ut för barn och unga. Den visar bland annat att det är vanligast att mobbningen handlar om negativa kommentarer om kropp och utseende.
Översikten ger en samlad bild av den internationella och svenska nätmobbningsforskningen. Fokus ligger på mekanismer som bidrar till aggressivitet på nätet, hur nätmobbningen ser ut, vilka risk- och skyddsfaktorer som finns, vilka konsekvenser nätmobbning får och hur man kan arbeta effektivt mot nätmobbning. (pdf)
Vad kan man göra för att minska nätmobbning? Frågan får svar i Statens medieråds forskningsöversikt om barns och ungas utsatthet på nätet. "Vi hoppas kunna ge stöd åt skolpersonal och andra nära barn-professionella som söker användbara metoder mot nätmobbning", säger Anette Novak, direktör för Statens medieråd.
Dagens barn uppfostras inte längre bara av sina vårdnadshavare utan även av det som finns tillgängligt på nätet. Att sitta vid surfplattan blir elevens enda mål. De ser inte längre fotbollsspelarnas talang eller sångerskans insats på Youtube. De ser vad som ger mest likes och drömmer om att en dag uppnå likesantalet själva", skriver läraren Elin Bengtsson.
Nearly one in five children experienced some form of online bullying last year, figures show, amid warnings that the problem has worsened during lockdown.
Efter en tids problem i Danderyd med unga som hänger ut varandra på så kallade "gossip"-konton i sociala medier, jobbar nu kommunen för att stoppa den digitala mobbingen.
Flera svenska konton på Twitter har de senaste dagarna stängts av Twitter. De blockade kontona driver alla opinion i skolfrågor. Händelsen har fått utbildningsministern att reagera. Twitter menar att det hela är ett misstag.
Det som händer på nätet är en stor del av många barns liv. Och elaka kommentarer känns - oavsett plattform. "Det är ingen skillnad om det är på nätet eller i verkliga livet," säger Hjalmar Rosén i årskurs sex.
Många ungdomar tycker att för mycket skärmtid har en negativ inverkan på hälsan, visar en enkät som Region Östergötland skickar ut till alla elever som går i åttan på högstadiet och i tvåan på gymnasiet. Totalt kan det röra sig om sju timmar per dag som ungdomarna sitter framför en skärm. "De pratar om att…
Oavsett hur arga lärare blir över ’Läxhjälp för alla’ kvarstår problemet. Lärare kan inte designa lektioner och uppgifter som de gjorde 1999, skriver läraren Anders Enström.