Nätkränkningarna var så intensiva i hennes sjätteklasser att hon var tvungen att ingripa. Nu tipsar hon andra lärare om insatsen som hade effekt. "Jag hulkade fram de sista orden", säger Maria Ohlin, förstelärare på Bergaskolan i Kungsängen.
Läraren Maria Ohlin på Bergaskolan i Kungsängen tröttnade på att eleverna spred hat och varandra och kallade varandra för kränkande saker i sociala medier.
Flera lärare, kuratorer och rektorer vittnar om att mycket skolundervisning går åt till att lösa konflikter som elever har haft digitalt utanför skoltid. Det har hänt att skolorna får lösa konflikter på höstterminen som skett under sommarlovet.
Att barn utsätter varandra för digitala kränkningar, alltså mobbning eller kränkningar via mobiltelefon eller dator, är ett problem som krupit ner i åldrarna på många skolor. Det vittnar hundratals låg- och mellanstadierektorer om i Sveriges Radios enkät.
Digitala kränkningar bland barn har blivit vanligare och har krupit ner i åldrarna. Det visar en enkät som Sveriges Radio gjort bland landets låg- och mellanstadierektorer. Britta Widahl, skolkurator i Bollnäs kommun, tror att vuxenvärlden inte hänger med i vad som sker bland unga, bland annat att det förekommer nakenbilder.
Allt yngre barn utsätts för kränkningar via mobilen eller datorn, enligt drygt 600 låg- och mellanstadierektorer i landet. Hanna Thermaenius, barnpsykolog på Rädda barnen, menar att föräldrars delaktighet är viktig, för att barn inte ska kränkas på chattar, sms eller annat.
Sabina Suntic är elevstödsamordnare på Byttorpsskolan och arbetar med alla typer av kränkningsärenden på skolan. En fördel med hennes roll är att hon hinner fånga upp kränkningar som sker. Hon efterlyser att vårdnadshavarna har koll på vad eleverna gör på nätet.