Kommentarmaterialet ger en bredare och djupare förståelse för de urval och ställningstaganden som ligger bakom texterna i kursplanerna. Det beskriver också hur det centrala innehållet utvecklas över årskurserna och hur kunskapskraven är konstruerade.
När inspirationen kom var en engångsduk på restaurangen det enda som fanns till hands. På den skissade de två lärarna upp ett ämnesövergripande spelprojekt som sträckt sig över ett helt läsår.
När slöjdläraren Allan Eriksson drabbades av trädammsallergi 1998 trodde han att karriären var över. Nu undervisar han igen, i utomhusslöjdsalen som han har byggt själv.
Slöjdläraren Helena Bäckström reagerade på journalisten Frida Boisens krönika om att byta ut slöjden mot programmering och bjöd in henne och utbildningsminister Gustav Fridolin till sin slöjdsal.
Dagens ungdomar kommer att lära sig programmering i ett nafs om och när de behöver det. Vad arbetsmarknaden däremot inte kommer att ge dem är ”handens intelligens”, skriver Konstfacks rektor Maria Lantz.
Elever i årskurs åtta på Vallbacksskolan i Gävle 8:an har de senast veckorna jobbat med att skapa hjälpmedel för personer med en fysisk eller neurologisk funktionsnedsättning.
Finns det likheter mellan dataprogrammering och klassiskt slöjdhantverk? Fler än man kan tro menar Eva Söderberg, slöjdlärare som ser datorn som ett verktyg som alla andra.
Det jag funderar mycket på är om vi som lärare, i till exempel en hantverkssituation i slöjdämnet, allt för ofta väljer att ge en muntlig instruktion, kanske också i kombination med ytterligare helt överflödig information, i stället för att visa? Att tala är silver, men att tiga är guld i vissa situationer, eller? skriver Joakim…