Ulla Hamilton skriver att svensk skoldebatt handlar om många saker men sällan om eleverna som går i skolan och deras föräldrar. Det är enbart av omtanke om elever och lärare som jag, och många med mig kämpar för en mer likvärdig skola, skriver skoldebattören Linnea Lindquist.
Skoldebatten handlar om många saker men påfallande sällan om eleverna som går i skolan och om deras föräldrar. Allt för ofta handlar skoldebatten om systemfrågor eller hur fristående skolor ska begränsas, skriver Ulla Hamilton, Friskolornas riksförbund.
Det finns många problem med skolvalet. Kanske det mest uppenbara är att det ökar skolsegregationen. Men det ligger också något osmakligt i själva tävlingsmomentet det skapar. Det skriver Filippa Ronquist i en ledare.
Eliza Kücükaslan föddes i ett utsatt område med föräldrar som saknade högre utbildning. När hennes familj flyttade till ett mer blandat område fick hon klasskamrater som inspirerade henne att läsa vidare på KTH.
I vilket område du växer upp har stor betydelse för hur du ska lyckas i livet. Det är dessutom avgörande vad dina föräldrar har för utbildningsbakgrund. Det visar segregationsmyndigheten Delmos senaste rapport som släpps i dag.
Delmos årsrapport 2022, Platsens betydelse, visar bland annat att segregationen har ökat mellan 1990 och 2020 och att allt fler kommuner har blivit mer segregerade. (pdf)
De klyftor som finns mellan skolor i Göteborg måste överbryggas. I dag ser möjligheterna olika ut för elever beroende på var de bor. Miljöpartiet vill säkerställa att alla skolor håller en hög kvalitet och bryta skolsegregationen, skriver Karin Pleijel, Bosse Parbring och Ulf Carlsson, Miljöpartiet.
I ett år har barnen från Kronogården bussats till skolor i andra stadsdelar i Trollhättan. Satsningen kallas likvärdig skola och målet var att bryta skolsegregationen.Hör hur Amir upplevt det första året på Lyrfågelskolan.
45 forskare är kritiska till Specialpedagogiska skolmyndigheten och statsbidraget. Men hur stödet ges bäst måste alltid utgå från eleven. Vi behöver kunna ha flera olika tankar och lösningar i huvudet samtidigt, om elever i behov av stöd ska få en bra utbildning. Det skriver Åsa Vikström-Nilsson, Specialpedagogiskt skolmyndigheten, i en replik.
Sveriges skolsystem lider av växande segregation och minskad likvärdighet. Men trots att Specialpedagogiska skolmyndigheten rimligtvis bör känna till problematiken kring segregerade skolplaceringar, väljer man en resursstyrning som bidrar till ökad segregering av elever. Det skriver 45 forskare inom fältet.
Kösystemet leder till skolsegregation, som i princip alla partier menar är ett problem. Trots det saknas en majoritet för att avskaffa modellen, skriver Susanne Nyström på ledarplats.