Det svenska skolsystemet luras av vad medelklassfamiljerna gör i bakgrunden. Benhård disciplin krävs för att även barn med svag socioekonomisk bakgrund ska lyckas. ”Annars säger ni att invandrarbarnen inte är viktiga.”
Det är inget mindre än en skandal att vi har en skola som år efter år inte bara tycks cementera klassamhället, utan faktiskt utökar det, skriver Vesna Prekopic.
Alla lärare ges inte förutsättningar att bedriva god undervisning. Skillnaderna mellan huvudmän och skolor skapar ett tudelat system, konstaterar Skolverket i en ny rapport.
I Skolverkets lägesbedömning har det blivit ännu tydligare än tidigare att vilken utbildningsbakgrund elevens föräldrar har fått allt större betydelse för möjligheterna att som elev lyckas i skolan.
Vad betyder skolvalet för ungdomars sannolikhet att begå våldsbrott? En hel del, enligt en ny rapport från Brottsförebyggande rådet. Utsatta områden behöver politisk hjälp att bryta skolsegregationen, skriver skolledaren Linnea Lindquist.
Att flytta elever från socioekonomiskt utsatta områden för att blanda upp elevgrupper är ingen bra lösning på skolsegregationen, främst för att läraruppdraget ser så olika ut beroende på elevernas förutsättningar. Det skriver skoldebattören Linnea Lindquist på ledarplats.
Fjärdeklassares läsförmåga sjunker och skillnaderna mellan eleverna ökar. Men svenska elever ligger fortfarande över genomsnittet i OECD-länderna. Det visar den internationella Pirls-undersökningen som mäter nio- och tioåringars läsförmåga. Studien genomförs vart femte år.
På Nordirland går nio av tio elever i religiöst separerade skolor. SVT har besökt skolor på Nordirland som som samarbetar över religionsgränserna. Men att slå ihop skolorna är inte aktuellt.
Barn som bor i utsatta områden startar inte bara ofta sitt liv i uppförsbacke. De går även i sämre skolor och förskolor, och hamnar ännu mer efter, skriver DN på ledarplats.
Undervisningen har blivit fem gånger svårare under de sexton år han arbetat. Det menar matte- och teknikläraren Bakhtiar Ashnagar, som arbetar i Alby, ett särskilt utsatt område.
Skillnaderna i skolresultat ökar mellan fattiga och rika elever och elever med olika bakgrund. Det visar nya siffror från Sveriges Lärare. "Som lärare så blir man ledsen och frustrerad när eleverna inte får det stöd som krävs, "säger ordföranden Johanna Jaara Åstrand.