Alliansen har genomfört en av de största skolreformerna sedan den allmänna folkskolan genomfördes. Den socialdemokratiskt präglade skola är det hög tid att Sverige lägger bakom sig. I stället ska skolan tidigt fokusera på varje elevs kunskapsutveckling, skriver Johan Johansson (M), riksdagsledamot för Norrbotten.
När eleverna inte når upp till kraven är regeringens lösning att sänka kraven, skriver Katarina Burman (V), gymnasielärare och politiker i Kalix, i en debattartikel.
Att staten inför nya karriärtjänster för lärare ska ses som en tydlig signal: Lärare ska ha högre lön och mer lönespridning. Tiden är mogen nu, säger Anita Ferm, som utrett frågan på uppdrag av regeringen.
Ingenting är viktigare för eleverna än hur deras lärare hanterar sin uppgift i klassrummet. Och ingenting vore mer förödande för det svenska skolväsendet än om de mest engagerade och skickliga valde bort yrket, skriver Johannes Åman i DN.
SKL välkomnar karriärreformen för lärare och statsbidrag för nya lärarlöner. – Bra lärare är den viktigaste faktorn för en bra skola, därför är det positivt att lyfta lärare som bidrar till utvecklingen av skolan, säger Anders Knape, ordförande för SKL.
Utbildningsminister Jan Björklund inför två nya karriärsteg för lärare – förstelärare och lektor. "Det är nödvändigt för Sverige att lyfta läraryrket", säger Björklund.
Två nya karriärsteg införs för lärare – förstelärare och lektor. Staten anslår upp till 800 miljoner om året i statsbidrag till huvudmän som anställer dessa kvalificerade lärare, skriver regeringen i ett pressmeddelande.
Nu lanserar regeringen nya karriärsteg för lärare. De ökade lönerna för förstelärare och lektorer finansieras med statsbidrag. – Läraryrket är Sveriges viktigaste, säger utbildningsminister Jan Björklund.
- Det behövs krafttag för att förbättra rekryteringen till läraryrket. En satsning på karriärtjänster kan även motivera duktiga lärare att stanna kvar inom skolan. Det är samtidigt synd att det ska behövas statliga pengar och en resursslukande central administration för att göra något som varje enskild huvudman egentligen kan göra själv. Så kommenterar Sveriges Skolledarförbunds ordförande…
Vad har kommunaliseringen betytt för elevers resultat, lärare och rektorers arbetsuppgifter och likvärdigheten? Det ska statsvetarprofessor Leif Lewin utreda på regeringens uppdrag. Svar får vi i januari 2014.