I en ny bok av Per Kornhall, "Barnexperimentet. Svensk skola i fritt fall", ges en dyster beskrivning av effekterna av de senaste tjugo årens reformer på skolområdet.
Den finländska skolans framgång bygger på kontinuitet och stabilitet, skrev DN:s chefredaktör Peter Wolodarski. Så sant, men det är inte den enda ingrediensen i det finska framgångsreceptet. Förändring är nödvändigt, skriver Sanna Rayman i SvD.
Den finländska skolans framgång bygger på kontinuitet och stabilitet. I Sverige fortsätter de tvära politiska kasten att skada undervisningen, skriver DN:s Peter Wolodarski i en krönika.
Det kan ta mellan fem och femton år, ibland längre tid, innan större läroplansreformer slår igenom i lärares planering och undervisning, enligt en rapport från Skolverket. Gunnar Åsén, professor i didaktik vid Stockholms universitet, har för Skolverkets räkning skrivit en översikt över den svenska och internationella forskning som finns när det gäller genomslag av skolreformer.
Låt nu rektorer och lärare ta kommandot över skolan och klassrummet, verktygen finns. Tidiga insatser, tydlig uppföljning av resultaten, välutbildade lärare, fokus på kunskapsuppdraget och mycket mer kommer att hjälpa eleverna att nå målen. Elever och lärare förtjänar nu att få lugn och ro för att arbeta med de satta reformerna, skriver Peder Wachtmeister (M),…
Att ta bort kärnämnet estetisk verksamhet, i stället för att utveckla det, är idiotiskt! Att tro att eleverna på industri gör tillval bild eller drama är naivt. Inte heller de studiestressade på natur tillåter sig att välja ämnen som inte meriterar vid intagningsprocesser. Ner rivs det vi byggt upp av samarbete mellan teori, praktik och…
Vi håller med om att skolan är bättre än sitt rykte, men vårt system är det inte. Det är systemet som styr skolan och det drabbar Sveriges elevers möjligheter till en likvärdig chans i det framtida livet, skriver Freddy Grip, Lärarnas riksförbunds studerandeförening.
Inte sedan 1800-talet har svensk skola reformerats så mycket. Men kurvorna pekar åt fel håll. Det tycks ha gått troll i det svenska utbildningssystemet.
Låt oss lägga idén om en stor omstöpning av skolan åt sidan. Det stjäl värdefull kraft och tid som vi behöver för undervisning och utveckling, skriver Anders Knape, ordförande för Sveriges Kommuner och Landsting.
Tre av 1990-talets stora skolreformer ska utvärderas på uppdrag av regeringen. Kommunaliseringen, det fria skolvalet och införandet av fristående skolor ska utvärderas av IFAU.