Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Skolpolitik"

Visar sida 26 av 1301

Regeringen ger stöd till Stiftelsen Allmänna Barnhuset för Skolfam och Förfam

2024-10-29
Barn och unga som varit placerade i samhällets vård når inte samma resultat i skolan som andra barn. Därför har regeringen beslutat att ge Stiftelsen Allmänna Barnhuset stöd för att vidareutveckla de förebyggande programmen Skolfam och Förfam, som stödjer skolgången för barn och unga som placerats i familjehem.

Regeringen vill göra det lättare att följa upp elever med funktionsnedsättning

2024-10-29
Elever med funktionsnedsättningar har ofta svårare att nå skolans kunskapskrav. I dag finns det begränsade möjligheter att samlat och på nationell nivå följa deras kunskapsutveckling och vilka stödinsatser de får. Regeringen vill därför göra det möjligt att samköra insamlad information om eleverna från Skolverket och Socialstyrelsen.

Sveriges Lärare om regeringens satsning: ”Ett lillfinger när behoven är enorma”

2024-10-29
Regeringen vill satsa nio miljoner kronor för att stärka fritidshemmens arbete med läsning. Här finns ”en stor potential”, menar statssekreterare David Lindberg. Sveriges Lärares Pontus Larsson är inte imponerad: "Vad vi främst behöver är långsiktiga satsningar på mindre barngrupper och bättre lokaler".

Regeringen vill göra det lättare att följa upp elever med funktionsnedsättning

2024-10-28
Elever med funktionsnedsättningar har ofta svårare att nå skolans kunskapskrav. I dag finns det begränsade möjligheter att samlat och på nationell nivå följa deras kunskapsutveckling och vilka stödinsatser de får. Regeringen vill därför göra det möjligt att samköra insamlad information om eleverna från Skolverket och Socialstyrelsen.

"Utan elevens demokratiska inflytande blir skolan socialt farlig"

2024-10-27
Är du tyst och lydig, lilla vän? I regeringens kommittédirektiv påstås det finnas en problematik kring elevers inflytande i läroplanerna. Lösningen är då att ta bort inflytandet. Men den typen av skolpolitik leder till en avdemokratisering av svensk skola och är direkt skadligt för både elev och samhälle, skriver Ulf Blossing, professor i pedagogik och…