Fristående och kommunala aktörer lägger årligen mångmiljonbelopp på att locka nior att välja just deras gymnasieskola. Men summorna minskar, och skolor SvD talat med går från att köpa traditionella annonser till att försöka nå potentiella elever via sociala medier.
Tre av fyra föräldrar är beredda att flytta till en annan kommun eller stadsdel för att deras barn ska gå i en bättre skola, visar en ny undersökning. "Kommuner som vill växa måste prioritera skolan," säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande i Lärarförbundet som beställt undersökningen.
Redan Sokrates varnade för att göra studenter till kunder. Han menade att detta gav upphov till "merchants of knowledge", vilka erbjuder studenter vad de vill ha – snarare än vad de behöver, skriver SSU:s ordförande Philip Botström och Isak Skogstad, ordförande Lärarnas Riksförbund studerandeförening.
Gymnasieskolor riktar sig allt mer mot särskilda elevgrupper, till följd av friskolereformen. Det gör att bland annat barn till högutbildade föräldrar i större utsträckning väljer en viss typ av utbildning – och barn till lågutbildade en annan. Med andra ord: avstånden mellan grupperna förstärks.
Cybergymnasiet, JB-gymnasiet och IT-gymnasiet är de gymnasiekoncerner som har satsat flest miljoner på reklam. På en stenhård skolmarknad upplever rektorerna att reklamen blivit ett nödvändigt ont. Men nu minskar annonseringen.
Konkurrens och marknadsstyrning är inte någon bra modell för ett skolsystem, anser Jonas Vlachos, docent i nationalekonomi vid Stockholms universitet, skolforskare och skoldebattör.
Efter JB-koncernens konkurs som drabbade över 10 000 skolelever strax före sommarlovet, förutspår nu Skolinspektionens chef Ann-Marie Begler fler konkurser i skolvärlden.
I kampen om det krympande elevunderlaget satsar skolorna allt mer av skolpengen på marknadsföring. Men det kostar i arbetstid för skolpersonal att marknadsföra sin skola. Dessutom riskerar elever att göra sina gymnasieval på felaktiga grunder, skriver Daniel Swedin.
Skolmarknaden ställer höga krav på den som ska välja gymnasium, när det gäller kunskap och tillgänglig information, skriver Maria Sundén Jelmini i en krönika.
Det är hög tid att ändra regelverket så att även elever som väljer skolor med frisök garanteras inackorderingsbidrag. Vi lever trots allt i ett land där skola ska vara gratis för alla, skriver Johan Hedström, programledare för Kvinnerstaskolan.