Datortekniker, djurskötare och stylister. Det finns nischer inom gymnasieutbildningen som domineras helt av friskolor. Tidningen Gymnasiet utreder varför.
I dag firar personalen med tårta och bubbel. Söktrycket har ökat rejält till nästa läsår. Satsningen på lärarna är grunden, menar skolans vd Niklas Pålsson.
Vallentuna gymnasium har tappat nära hälften av sina elever på tio år. Konkurrensen från skolorna i Täby och andra kommuner är stenhård på Sveriges största skolmarknad.
En skola på Lidingö skickade ut direktadresserad reklam om sig själva till barn under 16 år. Det strider mot god marknadsföringssed och är otillbörligt menar Konsumentverket som nu kräver svar från skolan.
Debatten om skolans ansvar och föräldrars beteende blir allt mer hätsk. Vissa pekar ut föräldrar som en arbetsmiljörisk. Andra framställer lärare som fångar i en offermentalitet. Men grundorsaken till konflikten hittar vi inte i dåligt uppförande, utan i skolans marknadsstyrning, skriver debattören Åsa Plesner.
Lunds kommunala gymnasier är den stora vinnaren på införandet av fritt sök till gymnasiet i hela Skåne och Blekinge. Eslöv och Simrishamn är förlorarna. Och konkurrensen på gymnasiemarknaden har fått kostnaderna att stiga kraftigt.
Svenskt Näringsliv borde förstå att segregerade skolor slår mot företagens framtid, skriver Boel Vallgårda, konsult med 25 års erfarenhet av resursfördelning i Uppsala kommun och författare till SKL:s skrift Socioekonomisk resursfördelning till skolor.
Skolresultaten har kretsat kring ideologi och argument. Är privatiseringen bra eller dålig för resultaten? I brist på forskning måste kvaliteten på barns och ungdomars utbildning säkerställas på något sätt, skriver, Sten Svensson och Daniel Suhonen, Katalys.
Skolmarknaden där olika huvudmän tävlar om eleverna är en konkurrens mellan lokala monopol. Den utvecklar marknadsföringen mer än undervisningen. En bättre modell vore att låta vinstdrivande företag tävla om enskilda undervisningsuppdrag i offentliga och stiftelsedrivna skolor, skriver Magnus Koraen Läroboksförfattare och gymnasielärare på DN.Åsikt.
Skolan behöver förbättras på många sätt för att ge alla elever möjligheten att lyckas. Men vi behöver inte en ökad konkurrens om eleverna. Den leder bara till ökad segregation, skriver Boel Vallgårda, med 25 års erfarenhet av resursfördelning till skolor.