Professor Jan-Eric Gustafsson har utsetts som ny ordförande i Skolkommissionen. Han ersätter Anna Ekström som förra veckan utsågs till gymnasieminister.
Idédrivet entreprenörskap och pedagogisk förnyelse är positivt. Marknadsstyrning som späder på segregationen och valfrihet som sker på andra elevers bekostnad är negativt. En gemensam och sammanhållen skola kan inte kombineras med marknadsstyrning och vinst som överordnat syfte för skolor, skriver Bengt Sandblad (S), fd. skolpolitiker, och Boel Vallgårda, fd tjänsteman, Uppsala.
I Skolkommissionens direktiv står att kommissionen ska utgå från den granskning som OECD gjort av den svenska skolan. Olle Holmberg och Jan Thavenius analyserar OECD-rapporten.
Skolkommissionen vill uppnå en effektiv och likvärdig skola. Då får den inte blunda för att marknadsstyrningen orsakar problem och att konkurrensen om eleverna skapar vinnare och förlorare. Dessutom leder systemet till att kommunens resurser används ineffektivt, skriver Bengt Sandblad, fd skolpolitiker (S) Uppsala och Boel Vallgårda, fd tjänsteman Uppsala.
Skolkommissionen vill ha ett halvår till på sig att arbeta fram sitt slutförslag. Det framgår av en begäran som kommissionens ordförande Anna Ekström skickat till utbildningsdepartementet.
Skolkommissionen fick knappt ett E i betyg i en debattartikel av sju gymnasielärare. Lars Hallenberg, kanslichef på Lärarnas Riksförbund och en av ledamöterna i Skolkommissionen svarar i en replik: Efter "avslutad kurs" utgår jag från att betyget blir bättre.
Vårt preliminära omdöme på de av Skolkommissionen föreslagna reformerna är att de för närvarande inte når målen för betyget E, skriver sju lärare på Kärrtorps gymnasium i Stockholm.
Elever vill ha mer tid med kunniga lärare, de vill se en förbättrad studiero samt ett rättssäkert betygssystem. Det är glädjande att Skolkommissionen också betonat det, skriver företrädare för elevorganisationerna.
Skolans finansiering, professionsutveckling för skolledare, skolans styrning och skolvalet – det är fyra viktiga frågor som är de viktiga inför andra halvlek i kommissionen, enligt en av Skolkommissionens ledamöter Skolledarnas Matz Nilsson. Nu gäller det för kommissionen att sätta ned foten, komma med konkreta åtgärder och bli tydlig.
Skolkommissionen sätter fingret på problemen men kommer till fel slutsatser om skolan, skriver Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd i Stockholms stad, som menar att de två föreslagna modellerna riskerar att göra ansvarsfördelningen mellan stat och kommun ännu otydligare.