Ett skolbibliotek ska naturligtvis ha böcker som bas i sin verksamhet men det viktigaste är den pedagogiska funktionen. Eleverna ska där under ledning av kompetent personal stärka sin digitala och språkliga kompetens och vidga sin textvärld, skriver Annica Halgadotter Påle, bibliotekschef, och Robert Skoglund (S), ordförande Kultur- och fritidsnämnden i Katrineholm.
Läsförståelsen minskar bland dagens elever och dessutom finns det klara brister i hur man söker och tar till sig information på internet. Här kommer skolbiblioteken att få en allt viktigare roll i den framtida skolan.
Den 30-31 januari 2013 arrangerade Skolporten en konferens för skolbibliotekarier i Göteborg. Här presenterades bland annat rättsliga ramar, aktuell forskning och inspirerande exempel ur vardagen.
Biblioteksflytten ackompanjerades av högljudda protester. Men alla är inte missnöjda. Långt i från. För Snapphaneskolan i Knislinge har det nya biblioteket blivit ett lyft. – Det är jättepositivt, säger rektorn Jennie Mårtensson.
”Barnen i planerna” heter en ny rapport författad av Kungliga Biblioteket. Här kartläggs hur barn och unga omnämns i just bibliotekens planer. Detta ska vara en främjad åldersgrupp, men undersökningen visar att visionerna ofta fastnar på ett idémässigt plan.
Över en tredjedel av Uppsalas frigymnasier saknar skolbibliotek trots att lagen kräver det. Skolorna själva säger att det är svårt för mindre skolor att klara kraven och att definitionen på bibliotek borde omfatta digitala lösningar.
Välförsedda skolbibliotek är ett absolut måste, och ska användas flitigt av lärare för att uppmana eleverna till läsning och självstudier. För större skolor ska dessutom en skolbibliotekarie vara en obligatorisk tjänst, skriver Johan Wopenka i en krönika.
Många frigymnasium i landet har fortfarande inte ordnat tillgång till skolbibliotek för sina elever så som den nya skollagen kräver. Och skolorna kan inte längre skylla på att lagstiftningen är ny, säger Skolinspektionens Ann-Marie Begler.
Att läsa mycket betyder att man bättre begriper vad man läser. Och det leder i slutändan alltid till bättre skolresultat och betyg. Det skriver läsambassadör Johan Unenge, och uppmanar landets alla rektorer att se den stora potentialen i skolbiblioteken och låta dem bli det breda kunskapscentrum som de är tänkta som.