30 procent av landets kommuner saknar bemannade skolbibliotek. Det visar ny statistik från Svensk biblioteksförening. I 86 av landets 290 kommuner finns inga särskilda skolbibliotekarier och Svensk biblioteksförening efterlyser nu "kraftfulla åtgärder".
Joakim Eriksson är läraren som ville jobba mer med läsning – och sadlade om till skolbibliotekarie. "Jag får vara i skolmiljön och jag kan inspirera ungdomar – men jag lägger aldrig en värderande bedömning", säger han.
Landets skolbibliotek är viktiga för att inspirera elever till läsning, ge hjälp med nivåanpassat material till skolarbetet samt för att utbilda i källkritik. Det visar en ny rapport från KB.
Bemanningen hos landets skolbibliotek är låg, enligt en rapport från Kungliga biblioteket. Undersökningen "Skolbibliotek som pedagogisk resurs 2016" baseras på enkätsvar från de mest bemannade gymnasie- och grundskolbiblioteken i landet och vittnar om att fler personaltimmar skulle behövas för att uppnå full potential.
Programmering blir en del av läroplanen. Skolbibliotekens roll ska stärkas. Det är de två stora nyheterna i de nya styrdokumenten, om regeringen antar Skolverkets förslag.
Regeringen har nu beslutat om en förordning för att öka bemanningen på skolbiblioteken. Det är nu upp till kommunerna att se till att detta efterföljs. Om skolbibliotekens fulla potential används rätt kan det bidra till att skolan blir mer likvärdig, skriver Calle Nathansson och Niclas Lindberg, Svensk biblioteksförening.
Regeringen ska stärka skolbiblioteken med 15 miljoner för att öka skolbibliotekens bemanning. Bibliotekarien Sofia Malmberg ser gåtor med satsningen. "Det ställer en del frågetecken kring vad man menar med bemanning", säger hon.
Regeringen avsätter 15 miljoner kronor i år och räknar under de kommande åren med att avsätta 30 miljoner årligen för att öka bemanningen på svenska skolbibliotek i syfte att öka dess "möjligheter att stödja elevernas lärande, stimulera deras läslust och främja deras språkutveckling".
Skolbiblioteket på Birger Sjöberggymnasiet i Vänersborg satsar på en tillgänglighet som sträcker sig ända in i klassrummen. Nu lyfts de fram som en pedagogisk förebild och tilldelas utmärkelsen ”Skolbibliotek i världsklass”.
Alla ska kunna ta del av de resurser som biblioteken ger. Den ska vara likvärdig för alla, både för lärare och elever. Vi har trots allt ett gemensamt mål, att eleverna ska klara sina studier. Nedskärningar skapar ingen pedagogisk verksamhet, skriver Susanne Lindström, bibliotekarie på Komvux i Lund.