En bok om sex avsedd för mellanstadiebarn lånades av en förstaklassare. Det blev för mycket för skolans rektor, som valde att plocka bort boken från skolbiblioteket.
Stockholms stads budget för 2015 är en svag förskole- och skolbudget. Konkreta satsningar saknas och på flera viktiga punkter dröjer beslut som är helt avgörande för Stockholms skolor, elever och lärare, skriver förra skolborgarrådet Lotta Edholm (FP).
Det är rena rama julafton för skolbibliotekarien Ellen Wahlqvist som kommer bärande på en stor låda med nya böcker. Skolan i Vikingstad utanför Linköping har fått ett nytt bibliotek och lådor med böcker trängs på golvet.
Skolbibliotekarien har ingen särställning, men en begränsad specialkompetens som bör utnyttjas till max, skriver Astrid Deppert och med detta inlägg avslutar vi denna debatt.
Man kan förenklat säga att skolbibliotekariens uppgift inte är att lära ut de rätta svaren utan att lära eleverna att ställa den rätta frågan, skriver DIK:s expertgrupp för skolbibliotek i en replik.
I Stockholms län har Skolinspektionen sedan 2012 hittat nästan hundra skolor som har brister i sina skolbibliotek. Svensk biblioteksförening varnar nu för att det kan påverka ungas läsutveckling.
Astrid Deppert vill lägga betoningen på SKOLbibliotek. Jag vänder hellre på det. Det räcker inte med biblioteksintresserade pedagoger i skolbiblioteken. Vi behöver pedagogiska bibliotekarier. Med betoning på bibliotekarie, skriver skolbibliotekarien Memme Chatfield i en replik.
Naturligtvis skulle det gynna eleverna om skolbiblioteket definierades som en integrerad del i den ordinarie undervisningen. Verkligheten ser dock tyvärr inte ut så idag, oroande många elever har skolbibliotek som i praktiken är att karaktärisera som traditionella bokrum, skriver Sofia Malmberg.
Redan för 20 år sedan upplevde vi skolbibliotekarier att skolbibliotek var ”plats+verksamhet+funktion” och att vi utförde ett pedagogiskt arbete i klassrummen. Och kanske var det då det började bli enformigt i diskussionerna kring skolbibliotek? Är det inte dags att tänka om? Det skriver Astrid Deppert, bibliotekarie.
Sofia Malmberg är bibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser. I "Bibliotekarien som medpedagog" ger hon konkreta exempel på hur en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet skapas.