Det är inte acceptabelt att hälften av Sveriges elever saknar skolbibliotek, skriver Anna Troberg, ordförande för DIK och presenterar åtta punkter för ett skolbibliotek i världsklass.
Det finns stora brister i hur skolbiblioteken används. Oftast stödjs inte elevernas förmåga till källkritik och biblioteken används inte som en pedagogisk resurs. Det visar en ny rapport från Skolinspektionen.
Hej Maria Schedvin, du är skolbibliotekarie på Oxievångsskolan i Malmö och ska föreläsa på Skolportens konferens om skolbibliotek. Vad ska du prata om?
De som har tillgång till ett bemannat bibliotek klara sig bättre i livet, skriver Anna Troberg, förbundsordförande i DIK – facket för kultur och kommunikation.
Högläsning, textsamtal och regelbundna utvärderingar. Det är några av Backaskolans metoder för att jobba mer språkutvecklande. "Eleverna blev inspirerade direkt", säger skolbibliotekarien Monika Staub Halling.
Eleverna kommer till mig och berättar om hur det är att vara ung idag. Deras historier är ofta alltför tunga att bära, skriver bibliotekarien Soledad Cartagena.
"För att skolan ska kunna stärka elevernas språkliga förmåga och digitala kompetens krävs inte bara tillgång till skolbibliotek. Det kräver tillgång till skolbibliotek bemannade med kompetent personal", skriver DIK:s Anna Troberg och Svensk biblioteksförenings Karin Linder.
Forskning visar att skolbiblioteken kan bidra till elevers lärande. En ny kvalitetsgranskning Skolinspektionen genomfört visar att 19 av 20 skolor har utvecklingsområden när det gäller att tillvarata de möjligheter ett välfungerande skolbibliotek kan utgöra för att stödja elevernas lärande.