Roger Akelius är nu delägare i en av Sverige största friskolekoncerner, Academedia. Han blir då huvudägare i 800 friskolor och säger att han nu vill slopa avkastningskraven. När Stockholmsbörsen öppnade föll Academedias aktie med omkring tio procent.
SVT Nyheter kan avslöja att skolentreprenören Raja Thorén försökt sälja hela Thorengruppen. När den försäljningen inte gick i lås startade han processen som ledde till att Thoren Arena ska säljas till Umeå kommun.
Varför är det rimligt att vilket företag som helst, när som helst och var som helst ska kunna etablera en ny skola även om behovet inte finns? skriver Anders Julin (S).
Svenska Kunskapsskolan och Saab ligger bakom en skola i Saudiarabien – enligt ägarna bidrar den till respekt för människors rättigheter. Men på officiella arabiska konton hyllar skolan diktaturregimen.
Peje Emilsson ser inga problem med att driva skola i diktaturen Saudiarabien – trots könsuppdelning av barn och obligatoriska koranstudier. Kunskapsskolans ägare hoppas bygga campus för tusentals elever i Mellanöstern.
Svenska friskolekoncernen Kunskapsskolan har tillsammans med Saab gjort skolsatsningar i Saudiarabien och Förenade Arabemiraten. Skolorna skulle också fungera som brickor i vapenaffärer.
Ordet kostnad förekommer 23 gånger. Man kan förstå att en statsminister med ansvar för hela Sveriges ekonomi tänker på kostnader mer än kunskap och kvalitet, särskilt 1992 när Sverige befann sig i en djup finanskris. Kostnadseffektivitet är dessutom något alla tjänar på, ofta mer ju högre upp i hierarkin de befinner sig, skriver Aftonbladets Peter…
Skolor kan idag ägas av allt från religiösa tokar till internationella kapitalister som dreglar över hur mycket pengar det går att få ut av svenska barn. Vilket gäng kommer försöka ta sig in i den ”branschen” först? skriver Zina Al-Dewany.
Vi måste inse att den här konflikten mellan intressen på skolmarknaden är verklig, skriver Marcus Larsson, lärare och en av grundarna av tankesmedjan Balans.
Mens skoler og læreruddannelser er glade for Lego Fondens Playful Learning-program, advarer en gruppe forskere om, at fonde i stigende grad bedriver skole- og uddannelsespolitik ad bagdøren. Det har ikke været en demokratisk beslutning, at leg skal være pensum, lyder kritikken.
På fem år har Lego Fonden brugt 340 millioner kroner på at gøre legende læring til en central didaktik i Skoledanmark. Alle professionshøjskoler, hundredvis af lærere, pædagoger, studerende og forskere og over tyve skoler involveret i Playful Learning-programmet.