I år är det rekordmånga gymnasieelever i Sverige som driver egna företag. I Västerbotten har antalet elever som driver så kallat UF-företag ökat med 32 procent sen förra året.
"Redan vid 16 års ålder ska ungdomarna vara rustade med kontakter i näringslivet”, säger Annhild Månsson, projektledare på Skurups kommun där man startat ett pilotprojekt som ska ge pedagoger i skolan möjlighet att använda sig av exempel från arbetslivet redan från årskurs ett.
Gymnasieläraren Henrik Åberg och Henrik Sjö, vd på JohSjö Industri, är överens om att samverkan mellan skola och näringsliv är viktigt. "Alla lärare borde gå på företagsbesök minst två gånger per år", säger Henrik Åberg, gymnasielärare på Ebersteinska gymnasieskolan.
Entreprenörskap stod i fokus vid ett seminarium för pedagoger nyligen. Det var Ung Företagsamhet i Blekinge/Bromölla som höll i arrangemanget där lärare från Fenix kultur- och kunskapscentrum i Vaggeryd presenterade sin pedagogiska plattform.
Den som vill starta ett företag ska passa på under studentåren. Bättre tillfälle finns inte, hävdar Henric Smolak, 24, och Johan Unger, 25, från Malmöföretaget Sprinkle.
Intensivundervisning i matte, två lärare i klassrummet, datorer, smartboard och extra kurator. Efter en termin med extra Ikeamiljoner rullar projekten i Älmhults skolor. Målet är minst tio bättre meritpoäng på fyra år.
Den höga ungdomsarbetslösheten i Sverige kan bero på att det svenska skolsystemet inte fungerar. Det säger talespersonen för EU-kommissionen i arbetsmarknadsfrågor Jonathan Todd till Ekot.
Att inte bara undervisa elever i vad det finns för kompetensbehov på hemorten, men även lärare, är en av de många punkter som är kontinuerligt aktuella i Sävsjö kommun.