Att många flyktingar inte går klart SFI, svenska för invandrare, är ett problem men utbildningen ska inte göras obligatorisk. Det säger gymnasie- och kunskapslyftsminister Aida Hadzialic till Dagens Nyheter.
Endast 33 procent av dem som fick uppehållstillstånd 2007 fullföljde sina SFI-studier. När trycket på utbildningen nu ökar är det nödvändigt att gå till botten med den låga närvaron och inte väja för svåra frågor.
Bara en tredjedel av de flyktingar som kom till Sverige 2007 har genomgått hela utbildningen Svenska för invandrare (SFI). De som läste klart SFI har klarat sig mycket bättre på arbetsmarknaden, visar en granskning som Dagens Nyheter har gjort.
Utbildningen i svenska för invandrare ska regleras bättre. Det lovar kunskapslyftsminister Aida Hadžialić som lägger ytterligare 70 miljoner kronor på att stärka undervisningen. Och vinsterna i välfärden ska stoppas. "Det är ett systemfel," säger hon.
SvD:s granskning om utmaningarna för utbildningen i svenska för invandrare efter den stora flyktingvågen har genererat många mail till redaktionen. Här är några av de reaktioner som vi har tagit emot.
Politiker tar inte sitt ansvar för utbildningen i svenska för invandrare, SFI. Det anser Lärarförbundet som vill ha ett bättre kontrollsystem av utbildningen.Inför ett system med tillståndsgivning så oseriösa aktörer kan stängas ute, säger Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.
Fler än sex av tio sfi-lärare saknar behörighet. Något som riskerar att påverka bedömningen och betygsättningen av eleverna. "Många gånger förstår eleverna dessutom inte vad det är vi bedömer", säger sfi-läraren Claudia Schwartz, som granskat hur olika en och samma text betygsätts av olika lärare.
Lärare föredrar att arbeta för en kommunal arbetsgivare framför privata utbildningsföretag. Lärarnas Riksförbund anser att det är dags att sätta stopp för upphandlingarna av vuxenutbildning – annars hotar lärarflykt.
Skolinspektionen har hittat brister hos åtta av tio granskade skolföretag som bedriver vuxenutbildning, som svenska för invandrare, SFI. En granskning visar att flera företag brister i betygsättningen och i bedömningen av elevers kunskaper. På en skola hade ingen av de sex anställda lärarna en pedagogisk utbildning.
Fem lärare får en och samma text skriven av en elev som studerar svenska för invandrare, SFI. Betygen de sätter på texten varierar med flera betygsteg. Resultatet pekar på brister i SFI-lärares förmåga att betygsätta och bedöma kunskap.