Under hösten 2020 och våren 2021 genomförde Vuxenutbildningen i Piteå kommun ett projekt med syftet att intensivträna elever på SFI som stannat upp i sin utveckling i språket. Resultaten visade på stora språkliga framsteg. Dessutom upplevde deltagarna att de fått bättre självförtroende och kände sig tryggare med att vistas ute i samhället.
SFI i Karlstad utökar sin satsning på praktisk undervisning för elever med liten eller ingen tidigare studievana från sina hemländer.Utbildningen varvar klassundervisning och praktik, och till våren ska dagens 13 elever bli 23. Men det är en utmaning att hitta bra praktikplatser till eleverna, berättar lärarna Cecilia Nilsson och Sandra Persson.
Skolinspektionen får drygt 30 extra miljoner över tre år för att förbättra kvaliteten inom SFI. ”Ett mycket välkommet besked”, säger SFI-utredaren Karin Sandwall.
Ansvariga i Ludvika vill göra SFI- utbildningen mer yrkesinriktad. Många elever klarar inte kurserna och fastnar i SFI, risken är att de aldrig kommer ut i arbetslivet, säger Jessica Mattsson rektor i Ludvika.
Fyra komvuxlärare: För lite tid ges till läxläsning och för mycket tid går till att motivera elever som inte vill. Inget underlag finns för att utbildningar fungerar där vård och svenska kombineras. Och utbildningsanordnare har ett incitament att behålla elever i systemet även när de borde underkännas.
En större andel elever fick underkända betyg i Svenska för invandrare under 2020 jämfört med året innan. Det drabbade särskilt de med ingen eller kort skolbakgrund. Även avhoppen blev fler och den största förklaringen är utmaningarna med distansundervisning under pandemin.
Den som ska börja en gymnasial yrkesutbildning till undersköterska eller barnskötare måste ha de kunskaper i svenska språket som krävs för att kunna tillgöra sig utbildningen, skriver Anders Manell (L).
Företaget Eductus har sagt upp avtalet om SFI-utbildning i Täby och hänvisar till för höga kostnader. Nu står 220 elever utan utbildning i Täby och tvingas att gå i någon av grannkommunerna.
Nu måste det bli allvar med att ta itu med bristen på legitimerade lärare och utbildade studie- och yrkesvägledare, annars äventyras Sveriges roll som kunskapsnation, skriver Åsa Fahlén, Catherine Sonesson och Lina Hading, Lärarnas Riksförbund.