Det har varit stor elevflykt från skolorna i norra Botkyrka inför höstterminen. Runt 150 elever har lämnat den kommunala skolan och har istället sökt sig till två nya friskolor, en i Huddinge och en i Stockholm.
Högstadielärarna på Örnässkolan i Luleå larmar om ökad segregering och knappa resurser. De anställda anser inte att deras elever behandlas rättvist, och kräver nu att kommunen satsar på deras skola.
Ansvaret är tyngre för skolor i förorten. Om man verkligen vill ha en kunskapsstad för alla – då måste något drastiskt göras, menar forskaren Mats Widigson.
Efter upploppen är det viktigt att också lyfta goda exempel. Ett av dem är förorten Skogås, som rektorn Stefan Vilkman på ett personligt sätt har skrivit om, med bakgrund och vad olika satsningar har betytt.
Att ha ett jobb att gå till är mer än att tjäna pengar. Även förortens ungdomar behöver få ta del av arbetslinjen. Det skriver Benjamin Dousa (M), som har vuxit upp i Husby och själv blev vittne till en del av upploppen.
"Vi vill göra satsningar på att få bättre skolresultat, särskilt då riktade mot skolor och den typ av utanförskapsmiljö som vi nu diskuterar. Det är den bästa integrationspolitiken." Det sade Fredrik Reinfeldt på en presskonferens om oroligheterna i Husby.
Segregation är viktigt att arbeta mot. Men att svartmåla verkligheten gynnar vare sig eleverna eller lärarna som faktiskt kan göra skillnad varje dag i vardagen för en bättre skola i Nacka, skriver Linda Norberg, M, ordförande i utbildningsnämnden i en replik.
Vi skulle vilja se förslag från de politiska partierna om hur vi ska minska segregationen, öka likvärdigheten, och vända den negativa resultatutvecklingen. Det skriver Arbetsgruppen Framtidens skola, Vetenskapsakademin, i en replik.
Hur gick det till? Hur kunde Sverige inom loppet av några få år gå från en ganska väl sammanhållen skola med internationella sett goda studieresultat till en skolvärld som nu med full styrka bidrar till segregation och sjunkande prestationer? Det frågar sig Göran Greider på ledarplats.
Valfriheten i skolan kan öka segregationen i samhället. Det är en av flera varningar som forskare riktar mot det svenska skolsystemet, rapporterar Sveriges Radio.