Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Segregation"

Visar sida 40 av 55

Analyser av familjebakgrundens betydelse för skolresultaten och skillnader mellan skolor - En kvantitativ studie av utvecklingen över tid i slutet av grundskolan

2018-03-21
I den här rapporten analyserar Skolverket i vilken utsträckning utbildningen kompenserar för elevernas olika förutsättningar genom att undersöka resultaten i slutet av grundskolan i förhållande till elevernas socioekonomiska bakgrund. Dessutom analyserar vi hur resultat och elevsammansättning skiljer sig mellan skolor. (pdf)

Familjebakgrundens betydelse för betygen har ökat

2018-03-21
Sedan slutet av 00-talet har elevernas socioekonomiska bakgrund fått en ökad betydelse för hur de lyckas i grundskolan. Även skolsegregationen har ökat – elever med olika bakgrund möts mer sällan i skolan idag. Skillnaderna mellan skolors betygsresultat har också ökat och skolans socioekonomiska elevsammansättning har fått större betydelse för elevers betyg. Det visar en ny…

”Vem vill ta risk med barnets skolgång för allas bästa?”

2018-03-14
Det finns kryphål i de flesta system för resursstarka föräldrar som har tid och pengar, har jag lärt mig efter att ha arbetat med skolantagning i ett tufft skolområde. Vi måste se till att den "vanliga" skolan är attraktiv för fler, skriver Åsa Melander, före detta skolplatsplaneringschef i Hackney, London, nu vid Undervisningsministeriet i Danmark, i…
139404155