Sunnadalskolan i ett miljonprogramsområde med 99 procent barn med utländsk bakgrund. Hästöskolan – tre kilometer bort vid Östersjökusten – med en betydligt mindre andel.
Vilken utbildningsnivå föräldrarna har påverkar barnens resultat. Men det är stora skillnader mellan landets skolor. Frälsegårdsskolan i Trollhättan är den skola i Sverige där föräldrarna har pluggat minst. Därför satsar man extra för att eleverna ska kunna nå dit de vill.
Var fjärde elev i Sverige har utländsk bakgrund, det vill säga att barnen eller båda föräldrarna är födda utomlands. Men i skolorna i Blekinge är fördelningen av de här eleverna ojämn. I Karlskrona är det stora skillnader bara inom några kilometers avstånd.
Var fjärde elev i Sverige har utländsk bakgrund, det vill säga att barnen eller båda föräldrarna är födda utomlands. Men i skolorna i Kalmar och Kronoberg, liksom i landet som helhet, är fördelningen av de här eleverna ojämn. I Växjö är det stora skillnader bara inom ett par kilometers avstånd.
Många skolor i Sverige har antingen många eller få elever med utländsk härkomst. Det visar SVT:s sammanställning av Skolverkets statistik. Men varför det ser ut så beror inte på en sak. (webb-tv)
Var fjärde elev i Sverige har utländsk bakgrund. Men fördelningen på skolorna är långt ifrån jämn. I samma kommun kan en skola ha över 90 procent elever med utländsk bakgrund medan en grannskola har fyra procent, visar SVT Nyheters kartläggning. "Skolsegregationen ökar", säger Peter Fredriksson, generaldirektör för Skolverket.
Var fjärde elev i Sverige har utländsk bakgrund, det vill säga att barnen eller båda föräldrarna är födda utomlands. Men i skolorna i Kalmar och Kronoberg, liksom i landet som helhet, är fördelningen av de här eleverna ojämn. I Växjö är det stora skillnader bara inom ett par kilometers avstånd.
Stockholms stad har några av landets mest segregerade skolor, det visar SVT Nyheters kartläggning. Andelen elever med utländsk bakgrund skiljer sig stort på olika skolor, från 98 procent till 4 procent.
Lärarbrist, minskad likvärdighet och segregation. Det finns ett antal problem i svensk skola som vi inte kommer åt utan ett kraftfullt statligt ingripande. Men även förändringar av etableringsrätten och skolvalet krävs för större likvärdighet, skriver Per Kornhall.
Kontakten mellan skolan och föräldrar ser olika ut på olika håll, visar ett forskningsprojekt i Malmö. I Vellinge anmäler föräldrarna skolan, men i utsatta områden som Rosengård är det istället skolor med omvittnade brister som anmäler föräldrarna – till Socialtjänsten. Det skriver Laid Bouakaz, skolforskare på Malmö universitet.