Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Segregation"

Visar sida 27 av 55

Flumskolan och utanförskapet

2019-11-05
Ledarredaktionen diskuteras skolan. Detta med anledning av en tweet från skolforskaren Jonas Vlachos som ifrågasatte påståendet att elevbaserad undervisning drabbar barn i utanförskapsområden mer än andra. Det här har blivit en slags allmän sanning i debatten. Framför sig ser man en ung begåvad person som möts av brist på läxor och stök och därför inte…

Bra från början - Förskolans betydelse för barn som flytt

2019-10-24
Den här rapporten sätter fokus på förskolans roll för barn som flytt. Med hjälp av forskning och röster från barn, föräldrar, och yrkesverksamma vill vi berätta om vad förskola i ett nytt land betyder. Förhoppningsvis kan det bidra till att lyfta förskolans förutsättningar att verka socialt utjämnade högre upp på agendan. (pdf)

Förskolan är ojämlik – det drabbar barnen

2019-10-24
Vi måste diskutera hur vi bygger ett socialt hållbart samhälle där även barn som förlorat trygghet och sociala sammanhang inkluderas. Nästa år blir barnkonventionen lag. Att stärka förskolans förutsättningar att verka socialt utjämnande borde vara centralt för en politik som stärker barns rättigheter, skriver Magnus Jägerskog, Bris, och Sven Persson, professor i pedagogik.
126272855