Det fria skolvalet har bidragit till att skolan blivit mer segregerad och systemet bör därför göras om, skriver regeringens utredare Björn Åstrand på DN Debatt.
Turerna kring IES har plötsligt fått flera att ifrågasätta regelverket för friskolor. Men det behövs ett systemskifte. En likvärdig och ickesegregerad skola kräver att vi slutar sortera barn som vi nu gör, skriver Socialdemokratiska Skolföreningen.
Det fria skolvalet skulle motverka segregeringen. Men i stället har betygsskillnaderna ökat. "Vi behöver se över skolvalssystemet", säger Åsa Fahlén, ordförande på Lärarnas Riksförbund.
I en ny SNS-rapport har två forskare utifrån ett omfattande datamaterial studerat vad som förklarar skillnaderna i studieresultat mellan inrikes och utrikes födda elever i grundskolan och gymnasieskolan. Se det inspelade seminariet här (webb-tv).
Åtgärder mot skolsegregation är sannolikt inte effektiva för att förbättra utrikes födda elevers resultat. I en ny rapport visar vi på tre andra vägar för att minska studiegapet, skriver forskarna Hans Grönqvist och Susan Niknami.
Svenska språket är nyckeln till integration. Därför är den omfattande segregationen på förskolorna i centrala Ronneby problematisk. Det är dags att börja se svenska språket som en rättighetsfråga.
Kötid som urvalskriterium bidrar till den skolsegregation som uppstått med friskolereformen. För att minska de segregerande effekterna måste skolvalet regleras om med en skolvalsperiod kombinerat med förändrade urvalsregler och likvärdig information till alla, skriver Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet, och Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund.
Sverige har inte råd med att ambitiösa studenter med utländsk bakgrund känner sig tvungna att flytta utomlands för att göra karriär. Det skriver Patrick Kronqvist på ledarplats.
Vi föreslår att det aktiva skolvalet slopas i grundskolan och att samtliga partier i Helsingborg kraftsamlar för att öka likvärdigheten och minska skolsegregationen. Vad som behövs är en blocköverskridande samsyn, skriver fyra företrädare för Vänsterpartiet.
Professor i pædagogik mener, at det er nødvendigt med et loft over andelen af elever med indvandrerbaggrund på et gymnasium. Ellers bliver den danske kultur pludselig en minoritet i gymnasierne, og det er ingen tjent med, mener Niels Egelund.