Han har ett skyhögt IQ och drömmar om att bli matematiker. Men trots förutsättningarna är skolgången inte helt oproblematisk. "Ibland får jag sitta själv utanför klassrummet och bara jobba med min mattebok, säger Vincent Borghol Mpatsiaris.
På Abacus Camp i Västerås går elever med särskilda behov för att utmanas och lära sig mer. I en avslappnad miljö blandas teori och praktik och inte minst utmaningar att ställas inför svåra problem som kräver att man samarbetar och frågar om hjälp.
Da Leander August begynte på skolen kjedet han seg så mye at han til slutt fikk hjemmeundervisning. Nå kjemper han for at andre evnerike barn skal få hjelp.
Vi har alltså elever som håller på att gå under av uttråkning och understimulans i svensk skola, skriver Helén Svensson, lärare och student på speciallärarprogrammet och styrelseledamot i Boplats (KD).
Trots lagkrav får många särskilt begåvade barn inte tillräckligt utmanande skoluppgifter. 13-årige Adam Berglund i Linköping är ett av dem. "Jag gillar utmaningar, men det får jag inte i skolan", säger han.
För många handlar skolan om att klara godkänt, men i varje klass finns det statistiskt sett en eller flera elever som har så pass lätt för sig i skolan att uppgifterna de får inte är en utmaning. Det menar Fredrik Löfgren, Linköpings universitet.
Skolpersonal i Jönköpings kommun ska nu bli bättre på att hitta och utmana särbegåvade elever, alltså elever som har så lätt för sig att de ofta upplever att skolan blir för enkel och att de tappar motivation.
I avsnittet tar vi upp särskild begåvning med lärarna Lotta Myrén, Camila Vicencio och Lena Sjö Wahl, speciallärare på Järfälla barn- och elevhälsas skolstöd. För ett år sedan var begreppet särskild begåvning relativt okänt för både Lotta och Camila. Sedan dess har kunskapen växt. (webb-radio)
Der er behov for et nationalt videnscenter for højtbegavede, der kan samle viden til gavn for lærerne og forældrene, foreslår Radikale frem mod fordelingen af en historisk lille finanslovsreserve.