Snart kommer Skolverkets nya stödmaterial för särbegåvade. Men en av de främsta experterna på området hoppar nu av som medförfattare eftersom verket underkänner hans texter.
”Många potentiella Einstein, Tesla, Curie, Lovelace, Turing eller Darwin har slösats bort. Potentialen hos 21 000 särbegåvade skolbarn är enorm. Låt oss vattna dem så de får blomma upp i sin fulla prakt", skriver Lars Wilderäng.
Snart kommer Skolverkets nya stödmaterial för särbegåvade. Men en av de främsta experterna på området hoppar nu av som medförfattare eftersom verket underkänner hans texter.
Låt eleverna vara precis så olika de är och låt det ta plats. Att ignorera och förbjuda olikhet straffar och dömer dem som inte passar in i mallen, skriver Maria Ludvigsson.
"Jag hade honom i de inledande mattekurserna när han gick första året hos oss och jag märkte att det var något extra redan vid första kursen. Han tog till sig nya saker och nyttjade det på en gång. När andra elever behöver repetera flera gånger, så sitter det på en gång hos Albin", säger Markus…
Ekots rapportering om bristande stöd i skolan till barn med särskilt hög begåvning har väckt många reaktioner. En som hört av sig är Leo Vidal i Karlskrona som berättar att hans son Jack vantrivdes i skolan.
Barn med särskilt hög begåvning får ofta inte de utmaningar de behöver i skolan. På flera håll har man nu börjat få upp ögonen för problemet. I Karlstad har en nystartad matematikklubb snabbt fyllts till sista plats.
Barn med särskilt hög begåvning får paradoxalt nog ofta problem i skolan. Därför pågår nu flera olika satsningar för att öka stödet i skolan till de barnen.
Alla elever har rätt att nå så långt som möjligt i skolan, även särskilt begåvade elever. Därför har regeringen beslutat att ge Skolverket i uppdrag att stödja skolors arbete med dessa elever.- Alla elever ska stöttas och pushas att nå så långt det bara går i skolan, säger utbildningsminister Jan Björklund.
Särbegåvning har ingenting med diagnoser att göra utan är en beteckning för den som är särskilt begåvad och ligger långt före sina jämnåriga. Ibland kan särbegåvning förväxlas med Asperger eller ADHD eftersom barnen kan uppfattas som rastlösa. Två-tre procent av alla barn har en intelligenskvot på över 120.
Sär- och högbegåvade barn behöver särskilda pedagogiska insatser som helst ska sättas in redan i förskolan. Få special- och förskollärare har dock de kunskaper som krävs för att ge rätt stöd. Det skriver professorn i specialpedagogik, Marie Westling Allodi, i senaste numret av Socialmedicinsk tidskrift.