Idag samlades matematiklärare från Fyrkantenområdet på Luleå tekniska universitet för att få tips om hur man på bästa sätt stöttar elever som är extra duktiga på matte.
”Det finns rädslor, skam och önskningar om att vara ’normal’ när det borde vara en ynnest och tillgång att ha fötts med sådan gåva som särskild begåvning”, skriver författaren Reija Karjalainen.
Barn är olika. Skolan ska ha plats för alla. Det där är lätt att säga, men det betyder allt att göra. En grupp elever som sällan tar plats i debatten, för vilka skolan borde vara lustfylld men ofta blir ett stort hinder på vägen mot vuxenlivet, är elever med särskild begåvning, skriver utbildningsminister Gustav Fridolin…
Använd inte ordet ”elitskola” för teoretisk spetsutbildning. Det handlar inte om något orättvist, onödigt eller dåligt. Det handlar om en nödvändighet för många av dessa barn, för att de ska kunna må bra i skolan, skriver Riksförbundet för särskild begåvning.
I dag var det inskrivning till juristlinjen i Göteborg, och en av dem som var på plats är 16-åriga Mathilda Bandarian från Vänersborg. I den åldern brukar man normalt sett gå på gymnasiet, men det har Mathilda redan läst in. Enligt juridiska institutionen är hon sannolikt deras yngsta student någonsin.
Elever i grund- och gymnasiesärskolan är osynliga i debatten. Nu uppmanar vi samtliga partier att ta sitt ansvar och säkerställa att även elever i grund- och gymnasiesärskolan får rätt till en likvärdig utbildning. Det skriver Harald Strand, Förbundsordförande för FUB och Zarah Melander, Ombudsman FUB.
För tre år sedan storsatsade Simrishamns kommun på högstadieläraren Ola Olsson för att sprida kunskap om särskilt begåvade elever. Men hur gick det sen?
Det är viktigt att ha rutiner så att alla elever får den undervisning de behöver. Numera tänker lärarna på Kronoparksskolan alltid på att elever kan vara särskilt begåvade.
Nicole Hedblom har gillat matematik så länge hon kan minnas, och hon är rejält begåvad. I årets matematikolympiad i Rio belönades hon med en silvermedalj.
Skolinspektionen ska undersöka hur skolan klarar att stötta högpresterande elever i undervisningen – en grupp som ibland glöms bort menar Skolinspektionens Helén Ängmo.
När skolan kritiseras handlar det ofta om att elever som har studiesvårigheter inte får tillräckligt med stöd. Men hur klarar skolan att utmana de elever som har höga betyg? Det ska Skolinspektionen undersöka.
Skolinspektionen ska granska hur bra gymnasieskolor är på att utmana högpresterande elever. Många av dessa lider av prestationsångest och stress. Hur skolor hanterar det är en av sakerna som myndigheten ska titta närmare på.