Så kallat särskilt begåvade elever uppmärksammas alltmer. Men hur eleverna har det i skolan avgörs i stor utsträckning av skolpersonalens engagemang och intresse.
Språkläraren Timmy Burchard har själv erfarenhet av att vara särskilt begåvad som elev. Idag lägger han en del av sin arbetstid på att handleda både lärarkollegor och särskilt begåvade elever. "I värsta fall kan de här eleverna hamna i en djup depression", säger han.
Rektor Helen Ernebäck på Växthuset Skola i Mölndal satsar på elever med särbegåvning. De har nu tillsatt en lärare som ska arbeta med särbegåvningsfrågor som en del av sin tjänst. De köper även in vissa timmar från studenter på Chalmers för att erbjuda mer stimulerande matematik för de särbegåvade eleverna.
I ett färskt beslut från Skolinspektionen riktas kritik och ett föreläggande mot Ekerö, i Stockholms län. Kommunen är huvudman för Stenhamraskolan och Uppgårdsskolan, som Skolinspektionen konstaterar att inte har uppfyllt skollagens krav på att ge eleven stöd, ledning och stimulans att nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling.
Hade särskilt begåvade elever fått det stöd de haft rätt till hela tiden hade de kunnat blomstra i den potential som istället kom att användas till att överleva en skoldag i taget”, skriver Pia Rehn Bergander, rådgivare Specialpedagogiska skolmyndigheten.
I Engelbrektsskolans spetsklass får eleverna möjlighet att utmanas genom att läsa matematik på högre nivå. Och nu ska en handlingsplan tas fram för att alla skolor ska kunna stötta särskilt begåvade elever.
Enligt Skolverket kan omkring fem procent av Sveriges elever räknas som särskilt begåvade. Men Attila Szabo, forskare i matematikdidaktik, är det inte viktigt att avgöra om en elev är särskilt begåvad eller högpresterande i matematik.
När Jacob Fredby började i högstadiet fick han åka till gymnasiet för att läsa matematik. Han är en av alla elever som nu ska få en speciell handlingsplan för särskilt begåvade elever. Se hur han löser en ekvation här!
Idag samlades matematiklärare från Fyrkantenområdet på Luleå tekniska universitet för att få tips om hur man på bästa sätt stöttar elever som är extra duktiga på matte.
”Det finns rädslor, skam och önskningar om att vara ’normal’ när det borde vara en ynnest och tillgång att ha fötts med sådan gåva som särskild begåvning”, skriver författaren Reija Karjalainen.
Barn är olika. Skolan ska ha plats för alla. Det där är lätt att säga, men det betyder allt att göra. En grupp elever som sällan tar plats i debatten, för vilka skolan borde vara lustfylld men ofta blir ett stort hinder på vägen mot vuxenlivet, är elever med särskild begåvning, skriver utbildningsminister Gustav Fridolin…