"Det här är ingen gräddfil, ingen finare förskola." Det säger förskolan på Kungsholmen som nu ska rikta sig till "särskilt begåvade barn", en nyhet som fått stort genomslag.
En rapport som Svenskt Näringsliv publicerar i dag visar att Sverige hade kunnat ha betydligt högre tillväxt om landets elever presterat bättre på internationella prov. Att öka andelen friskoleelever och den lärarledda undervisningen skulle höja tillväxten betydligt, skriver rapportförfattarna Gabriel Heller Sahlgren och Henrik Jordahl.
Skolinspektionen har gjort en särskild granskning om hur stora pedagogiska utmaningar som skolan kan ge högpresterande elever. De fick endast i låg grad stimulans och tankemässiga utmaningar, säger Skolinspektionens utredare Ulrika Rosengren. Hör henne i klippet här.
Arenaskolan i Timrå har denna termin valt att satsa på högpresterande elever. "Det är kul att hänga med elever som är som en själv och vara målinriktade", säger Simon Nordvall.
Att hjälpa elever som har det tufft i skolan är såklart en självklarhet, men på Arenaskolan i Timrå väljer man att utöver det också fokusera på en annan grupp, nämligen en grupp med högpresterande elever.
Alla elever ska ges möjlighet att utvecklas och stimuleras i skolan – även de som har lätt för att uppnå kunskapskraven. I ett av de första besluten på området riktar Skolinspektionen nu kritik mot en kommun för att de inte gjort tillräckligt för en särskilt begåvad elev.
Så kallat särskilt begåvade elever uppmärksammas alltmer. Men hur eleverna har det i skolan avgörs i stor utsträckning av skolpersonalens engagemang och intresse.
Fem procent av eleverna i Sveriges skolor är särskilt begåvade och behöver ofta andra utmaningar än klasskamraterna för att inte tröttna. Så här jobbar din kommun för att fånga upp dessa elever.
Kungsbackaeleverna Sigrid Carlberg och Rune Broström är särskilt begåvade och hade en tuff skolgång under flera år. Men sedan det kommunala projektet Team drog i gång har de känt att det blivit roligt att gå till skolan igen.
Kungsbacka kommun har sedan en tid tillbaka drivit ett projekt där målet är att hjälpa och stötta skolpersonal med att hitta och stötta särskilt begåvade elever. På så sätt ska deras kompetens bevaras in i framtiden.