Svenska åttondeklassare placerar sig högt i en ny internationell kunskapsmätning om samhällsfrågor. De svenska eleverna har dessutom förbättrat sina resultat mest sedan den förra mätningen 2009.
Äntligen en skolstudie där Sverige hävdar sig väl. Det var lätt att förstå entusiasmen när utbildningsministern kommenterade det internationella kunskapstestet i samhällsfrågor, ICCS. Men tyvärr är det för tidigt att korka upp champagnen – vid närmare granskning verkar framgången inte så stor, skriver Tobias LIndberg.
Samhällskunskap är både roligt och angeläget, tycker åttondeklassarna på Rålambshovsskolan i Stockholm. "Det är viktigt att man lär sig samhällskunskap. Det är ju ändå vi som kommer att styra samhället i framtiden", säger Tova Liljendahl.
Svenska högstadieelever toppresterar när det gäller samhällskunskaps- och demokratifrågor. Det visar en internationell undersökning som presenteras idag. "Svenska elever och lärare har anledning att vara stolta", säger Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.
Svenska elever hör till den absoluta toppen i ett internationellt kunskapstest i samhällsfrågor. Sverige har dessutom förbättrat sitt resultat markant sedan den förra mätningen. Men skillnaderna mellan olika elevgrupper är fortfarande stora.
Det är inte bara svenska elever som förbättrat sina kunskaper i samhällsfrågor. Samma trend märks i flertalet länder som deltog i ICCS för sju år sedan. EU-kommissionen vill använda undersökningen i kampen mot radikalisering och extremism.
Svenska elever toppresterar i ett internationellt kunskapstest i samhällsfrågor – och har dessutom förbättrat sitt resultat markant sedan den förra mätningen. Det gläder både Skolverket och utbildningsministern. Men skillnaderna mellan olika elevgrupper
De flesta verkar glädjas åt att svenska åttondeklassare är duktiga på samhälls- och demokratifrågor, men det höjs också varnande röster för att det inte får skymma de stora problem som skolan fortfarande brottas med.
Svenska elever hör till den absoluta toppen i ett internationellt kunskapstest i samhällsfrågor. Sverige har dessutom förbättrat sitt resultat markant sedan den förra mätningen. "Lärare och elever har all anledning att vara stolta", säger Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson. Men skillnaderna mellan olika elevgrupper är fortfarande stora.
Svenska åttondeklassare har mycket goda kunskaper i demokrati- och samhällsfrågor. Inget av länderna i den internationella undersökningen ICCS 2016 har statistiskt säkerställt bättre resultat än Sverige. Undersökningen visar också att Sverige är ett av de länder där eleverna förbättrat sina resultat mest jämfört med den förra undersökningen från 2009.