Flera inplanerade skolbesök till judiskt kunskapscenter i Malmö har avbokats och skjutits upp på grund av kriget mellan Israel och Hamas. Lärare har uppgett att det ”inte är läge just nu”.
Läs Skolportens intervju med Mohammad Fazlhashemi, professor i islamisk teologi och filosofi. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Religion och kommer att tala intern religionskritik och moderna rörelser inom islam.
Sedan en tid har projektet ”Tro möter tro” pågått på Vivallaskolan i Örebro. Projektet handlar om att få bort de fördomar som finns på skolan mellan elever med olika religiös bakgrund.
I Trollberget barnehage har de talt ned dagene til id med ramadankalender, musikk og ny kunnskap. Styreren etterlyser mer mangfoldsarbeid i Barnehage-Norge.
Elever i Malmö ifrågasätter evolutionsteorin, ofta med hänvisning till sin tro. "Vi kommer fortfarande kunna bli läkare även om vi inte tror på evolutionsteorin fullt ut", säger natureleven Donya på Kunskapsgymnasiet.
Hvis Muhammed-krisen skal blive et emne på linje med alle mulige andre i undervisningen, kræver det først og fremmest en langvarig offentlig debat, mener formanden for Religionslærerforeningen. En debat, der også skal lære danskerne at forstå, hvorfor krænkede religiøse følelser i andre kulturer kan føre til voldsomme offentlige reaktioner.
Vad är en konfessionell skola? Får man ha religiösa inslag i undervisningen? Och vad innebär konfessionella inslag? Och kan Skolinspektionen komma åt otillåtna företeelser om de finns? Medverkar gör bland annat generaldirektör Helén Ängmo och utredaren Lars-Henrik Bergström. (webb-radio)
I en ny rapport från den kristna tankesmedjan Claphaminstitutet granskas en rad läroböcker i religion om hur kristendomen beskrivs. Betyget är allt annat än godkänt, skriver Jacob Rudenstrand, Svenska Evangeliska Alliansen.
Elever på Väggaskolan i Karlshamn bad skolledningen om att få ha ett bönerum och samlade ihop 70 namnunderskrifter. De ville kunna gå undan utan att bli störda eller utsatta för kommentarer av andra elever på gymnasieskolan. Men skolledningen säger nej.