Utmaningarna som religionslärarna Annelie Pettersson och Malin Steger i Borlänge ställs inför är många: läs- och skrivsvaga elever, grupperingar, en bostadssegregation som ger näring åt fördomar, och världskonflikter som förs in i klassrummet.
Vi bör ha en öppnare, inte mer sluten, attityd till religioner och religionsundervisning i skolan, tvärt emot vad Rothstein landar i, skriver Lars Brandström och Bo Nyberg, Kristna Friskolerådet.
Skolinspektionen ber Carlshöjdsskolan i Umeå, att redogöra för hur religionsundervisningen är upplagd. Enligt en anmälan har skolan lagt ut delar av undervisningen som berör kristendom på en närliggande kyrka.
Klass 4B på Slättgårdsskolan i Stockholm går på studiebesök i en kyrka och lär sig om Jesus och påsken. I klassen går elever som är kristna, muslimer, buddhister och ateister och som alla har sina egna tankar om tro.
Sakta men säkert vaknar vi som bor i Sverige upp och inser att vi bor (HAR bott åtminstone) i ett sekulariserat land och att det nog har varit ganska bra. Men, och detta är ett viktigt men, vi kan inte ta det sekulära samhället för givet. Det måste försvaras, i stort och smått, för annars försvinner…