Förbud är inget för skolgårdsläraren Gustav Sundh. Varje dag planeras nya utvecklande rastaktiviteter – med hjälp av ”djupdykare, ”helikoptrar” och ”lotsar”.
Under hösten gjorde Skolinspektionen en regelbunden kvalitetsgranskning av Visättraskolan i Huddinge kommun. Skolan fick den högsta bedömningen inom samtliga områden: ”Hela skoldagen var strukturerad - alla visste vad de skulle göra. Det fanns en helhetssyn där energin i skolan gick till eleverna och undervisningen”, säger Kjell Gyllenswärd, utredare på Skolinspektionen.
Trygga raster för eleverna och en tydlig ansvarsfördelning bland personalen för hur kränkningar ska hanteras. På Charlottenborgsskolan i Motala har det visat sig vara ett effektivt sätt för att skapa ett bättre arbetsklimat både för elever och för lärare.
En ”Visättraanda” har sakta men säkert byggts upp hos eleverna på Visättraskolan i Huddinge kommun, i och med storsatsningen på elevhälsa och rastverksamhet. Läs Skolportens reportage från skolan.
Syftet med rastverksamheten är att lära barnen att samverka med varandra oavsett årskurs och att få barnen att ta ansvar för varandra, materialen och miljön. "Lärandet ska bygga på lust och rörelseglädje," säger Gustav Sundh.
Gustav Sundh är självtitulerad skolgårdslärare. Han jobbar nästan uteslutande med elevers utomhusmiljö och aktiviteter på rasterna. "Vi dukar fram genomtänkta sammanhang för barnen att mötas i och skapar utrymme för lek," säger Gustav Sundh.