Utvärderingen har gjorts av en grupp forskare vid Centrum för utvärderingsforskning (UCER), Umeå universitet, tillsammans med forskare vid Göteborgs, Karlstads och Oslo universitet. (pdf)
Första redovisningen av uppdraget att ta fram återkommande prognoser över behovet av förskollärare och olika lärarkategorier givet i Regeringsbeslut U2016/02335/S 12 maj 2016. (pdf).
Prognosen utgår från lärarsituationen år 2016 och sträcker sig fram till år 2031. Beräkningarna omfattar förskola, fritidshem, förskoleklass, grundskola, grundsärskola, gymnasieskola, gymnasiesärskola, kommunal vuxenutbildning på grundläggande respektive gymnasial nivå, kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare och särskild utbildning för vuxna. (pdf)
För tredje året i rad presenterar Fryshusets verksamhet Ungdomar.se tillsammans med Mentor Sverige rapporten Unga röster med syftet att ta reda på vad unga i dag tänker och känner kring framtiden. 3 200 ungdomar har svarat på enkätundersökningen, och oroande siffror om unga personers framtidstro sticker ut bland resultaten. I år har rapporten en temadel…
I den här rapporten presenteras resultaten från en genomlysning av ledningsorganisationen inom Stockholm stads gymnasieskolor. Den baseras på en relativt omfattande intervjustudie, dokumentstudier och ett antal uppföljande workshops där resultat presenterades och diskuterades.1 Det senare för att försäkra sig om att de personer som medverkat i studie uppfattade att de rimligt kunde känna igen sig…
Ett tillräckligt stöd till obehöriga lärare är nödvändigt för att elever ska få en sammanhållen undervisning trots den rådande lärarbristen. På hälften av skolorna i Skolinspektionens granskning behöver rektorerna utveckla stödet i form av exempelvis handledning, mentorskap och stöd vid bedömning och betygssättning. (pdf)
Systemet med en stor mängd riktade stimulansbidrag till skolan fungerar inte ändamålsenligt. Riksrevisionen föreslår att bidragen sammanfogas till ett enda bidrag som varje huvudman har möjlighet att använda utifrån lokala förutsättningar och behov. (pdf)