Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Rapport (pdf)"

Visar sida 82 av 159

Öppna jämförelser - Gymnasieskola 2018

2018-03-28
Rapporten beskriver resultat på ett urval av nyckeltalen och ger en bild av gymnasieskolans genomströmning inom tre och fyra år samt uppnådd högskolebehörighet. Ungdomars etablering i arbete och fortsatta studier visar status två år efter gymnasieskolan. Statistiken bygger huvudsakligen på uppgifter för läsåret 2016/17. I rapporten berättar tre kommuner om sitt arbete för att stärka…

Förkunskaper, social bakgrund och rekrytering till högskolan

2018-03-28
Den här analysen undersöker sambanden mellan studenternas förkunskaper, sociala bakgrund och rekrytering till högskolan. Resultaten visar att det finns en potential för breddad rekrytering samtidigt som nybörjarstudenternas förkunskaper förbättras. Studenter med goda studieprestationer från gymnasieskolan som kommer från studieovana hem har i dag relativt låg övergång från gymnasieskolan till högskolan. Om högskolan i högre grad…

”Medelklassens förändrade maktposition”

2018-03-27
I Katalys no. 51 ”Medelklassens förändrade maktposition” analyserar Lovisa Broström deklasseringen av traditionella medelklassyrken så som poliser, sjuksköterskor och lärare i tider av New Public Management. Många inom medelklassyrken upplever förlorad kontroll och inflytande över de egna arbetsuppgifterna. Därmed liknar dessa yrken allt mer traditionella arbetarklassyrken. (pdf)

Utanförskap, våld och kärlek till orten (2018)

2018-03-27
Barnombudsmannens årsrapport 2018 innehåller svar från drygt 900 barn om hur det är att växa upp på platser där barn statistiskt sett har sämre skolresultat, ekonomi och hälsa än i övriga landet. Det handlar om förorter till storstäderna, men också om kommuner runt om i Sverige, däribland glesbygdskommuner. (pdf)

Lärares arbetsvillkor i kontexten av marknadisering, privatisering, val och konkurrens - beskrivande enkätdata

2018-03-22
I den här rapporten beskrivs, utifrån ett unikt enkätmaterial, hur lärare skattar sina arbetsvillkor. Beskrivande data gällande vilka lärare som arbetar var, hur respondenterna skattar sin arbetsmiljö, vad som styr eller gör anspråk på att styra arbetet, villkor för kompetensutveckling, samt också hur respondenterna ser på huvudmannaval och arbetsbyten presenteras. (pdf)
1818283159