I denna promemoria redovisas elevernas förstahandsval av gymnasieprogram inför läsåret 2018/19, samt andelen som var behöriga respektive antagna till sitt förstahandsval. (pdf)
Redovisning av uppdrag att genomföra insatser för att stärka utbildningens kvalitet för nyanlända elever och vid behov för elever med annat modersmål än svenska. (pdf)
Redovisning av uppdrag att genomföra insatser för att stärka utbildningens kvalitet för nyanlända elever och vid behov för elever med annat modersmål än svenska. (pdf)
Fältstudier från fem vuxenutbildningsorganisationer våren 2018 som belyser utmaningar och möjligheter i utbildning av vuxna nyanlända som ofta har kort utbildning. Fokus är framför allt på yrkesinriktad utbildning i kombination med kurser som syftar till att stärka språk- och kunskapsutvecklingen. (pdf)
Redovisning av uppdrag att genomföra insatser för att stärka utbildningens kvalitet för nyanlända elever och vid behov för elever med annat modersmål än svenska. (pdf)
Debatten om svensk skola saknar ett lokalt perspektiv. Den sociala och etniska segregationen är ett högst konkret problem som märks i våra skolor och på de platser där barnen rör sig och möts – eller inte möts. Därför vill vi i denna rapport visa hur skolsegregationen ser ut på lokal nivå. (pdf)
I den här rapporten får du ta del av barns röster, beprövad erfarenhet från skolans värld och aktuell forskning, och det blir tydligt att skolan har goda möjligheter att vara den plats där barn som flytt kan få lära sig, få ett sammanhang och känna sig inkluderad, samt få stöd att kunna må bra i…
Nationella prov i gymnasieskolan är obligatoriska att genomföra i den högsta avslutande kursen i engelska, svenska och matematik för respektive program och inriktning enligt gymnasieförordningen (2010:2039). I denna promemoria redovisas resultaten från de obligatoriska prov som genomfördes under vårterminen 2018. (pdf)
The report focuses on the relationship between socio-economic disadvantage and student achievement, wellbeing, and social mobility. Its results point to the educational challenges faced by low-income families, given the proven relationship between poverty and low educational performance. (pdf)