Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Rapport (pdf)"

Visar sida 77 av 163

Redovisning av uppdrag om fjärrundervisning

2018-11-15
Skolverket fick i regleringsbrevet för 2015 i uppdrag av regeringen att följa upp hur fjärrundervisning används inom olika skolformer och bedöma ett antal olika aspekter. Uppdraget gäller både den reguljära fjärrundervisning som är reglerad för ett flertal språkämnen sedan juli 2015 och den försöksverksamhet i ytterligare ämnen som har pågått sedan höstterminen 2016. (pdf)
Nyhetskategorier

Svenska friskolors etableringsbeslut

2018-11-13
Den här rapporten undersöker hur fristående lågstadieskolors etableringsbeslut samvarierar med mått på lokala karakteristiska, genom att studera friskolor som öppnade efter friskolereformen 1992. Resultaten visar att det är högre sannolikhet att friskolor öppnar i områden där en stor del av elevunderlaget har högutbildade föräldrar och där befolkningstätheten är hög. (pdf)

Lärarledd tid i den svenska högskolan - En studie av scheman

2018-11-05
Den lärarledda tid som studenter vid den svenska högskolan erbjuds har varit föremål för diskussion under många år. Två perspektiv förefaller ha dominerat debatten, dels att omfattningen av undervisningen i vissa ämnen varit mycket låg, dels att den lärarledda tiden som erbjuds skulle ha minskat gradvis över tid. I denna studie försöker UKÄ besvara dessa,…

Ökad attraktionskraft för kunskapsnationen Sverige

2018-11-01
Utredaren lämnar i detta slutbetänkande förslag som syftar till att öka Sveriges attraktivitet som studiedestination och kunskapsnation bl.a. genom att underlätta internationell studentrekrytering, förenkla utländska studenters väg till Sverige och öka synligheten utomlands för Sverige som kunskapsnation och studiedestination.

Skolfams årsrapport 2018- En sammanställning av resultat- och kvalitetsenkäten för läsåret 2017/2018

2018-10-30
Skolfam är en förebyggande arbetsmodell för barn som är placerade i familjehem och som går i grundskolan årskurs F – 9. Modellen syftar till att öka förutsättningarna för en god utveckling av skolresultat och därmed skapa bättre livschanser och möjligheter till ett bra liv i samhället. Bra skolresultat minskar riskerna för psykisk ohälsa som vuxen.…

Undervisning om källkritiskt förhållningssätt i svenska och samhällskunskap Årskurs 7-9

2018-10-30
Huvudsyftet med kvalitetsgranskningen är att bidra till utveckling. Granskningen gör tydligt vad som behöver förbättras för att i högre grad nå målen för verksamheten inom det aktuella området. Syftet är även att beskriva väl fungerande inslag och att visa på framgångsfaktorer. (pdf)
1767778163