Digitala lärplattformar har blivit vanligt i Sveriges skolor. 8 av 10 lärare måste dokumentera elevernas lärande i en lärplattform. Men en ny rapport som Lärarförbundet visar att plattformarna fungerar dåligt och spär på lärarnas arbetsbelastning. (pdf)
Syftet med den här rapporten är att beskriva den svenska högre utbildningen i ett internationellt perspektiv och, där det är relevant, göra kopplingar till nationella uppgifter. (pdf)
I rapporten presenteras en lägesbild av ungas väg genom utbildningssystemet mot etablering i arbetslivet. Särskilt fokus ligger på unga som är födda utrikes eftersom det finns tydliga skillnader mellan grupperna inrikes och utrikes födda. (pdf)
Den här delrapporten beskriver arbetet under det första året av den treåriga överenskommelsen mellan regeringen och SKL. Delrapporten innehåller i enlighet med överenskommelsen en redovisning innehållande föreslagna och pågående aktiviteter samt en strategi för kommande arbete. (pdf)
I denna rapport ger Skolverket en bild av i vilken utsträckning och på vilket sätt utbildningen på gymnasieskolans högskoleförberedande program förbereder eleverna för studier på högskolor och universitet. Rapporten bygger på intervjuer med studenter och personal på en samhällsvetenskaplig och två tekniska högskoleutbildningar, fördelade på tre lärosäten. (pdf)
I denna granskning har Skolinspektionen undersökt kvaliteten i grundskolans musikundervisning i årskurs 7 till 9. Undervisningen har bedömts dels utifrån om den utgår från och innehåller ämnets hela kursplan, dels utifrån om musikundervisningen ger eleverna möjlighet till sådant eget skapande som främjar utveckling av kreativitet. (pdf)
Denna rapport bygger på 77 500 kontakter från barn och unga till Bris under de senaste tre åren, samt aktuell forskning. Den är ett vittnesmål om barns livssituation, om hur det är att vara barn i Sverige idag. (pdf)
Hur har barns och ungas livsvillkor, levnadsvanor och hälsa utvecklats över tid? Vilka skillnader finns mellan flickor och pojkar samt mellan olika åldrar? Dessa frågor svarar vi på i denna rapport, som bygger på resultat från Skolbarns hälsovanor 2017/18. (pdf)